چگونه در مدل كسب وكار نوآوری تولید كنیم؟

چگونه در مدل كسب وكار نوآوری تولید كنیم؟ پول من: تغییر در طراحی مدل كسب وكار، فعالیت زیركانه ای است. حتی زمانی كه یك شركت به طور حتم توان تولید تغییرات اساسی در صنعت را نداشته باشد باز هم منافع مهمی با استفاده از تولید نوآوری در مدل كسب وكار به دست می آورد.



به گزارش پول من به نقل از خبر آنلاین، یك مدل كسب وكار نوآورانه می تواند به ایجاد یك بازار جدید و یا دسترسی به فرصت های موجود در بازارهای فعلی منجر شود؛ برای مثال شركت DELL، مدل كسب وكار مشتری محوری را پیاده سازی كرد كه جایگزین مدل سنتی تولید محور برای فروش كامپیوترها با استفاده از خرده فروشی ها شد.
یا رستوران های زنجیرهای تاكوبل غذاهای فست فود مكزیكی عرضه می دهد. این رستوران در اواخر دهه 90 میلادی تصمیم گرفت به جای پخت غذا در رستوران به فراهم كردن غذا و گرم كردن آن در رستوران بپردازد و در نتیجه فعالیت هایی نظیر خرد كردن و پخت وپز به دفتر مركزی شركت منتقل شد.
به این صورت كه غذا به صورت نیم پز در بسته بندی پلاستیكی به رستوران فرستاده می شد و در آنجا گرم و آماده مصرف می شد.
این مدل كسب وكار تغییر چندانی در وضعیت غذای عرضه شده در رستوران نكرد ولی با استفاده از تولید صرفه برای رستوران تاكوبل مزیت حاصل كرد.
همینطور ضمن افزایش كارآیی و بهبود كنترل كیفیت سبب شد تا فضای بیشتری در رستوران در اختیار مشتریان قرار گیرد. تولید نوآوری در مدل كسب وكار از راههای فراوانی امكان پذیر است كه می توان به افزودن یك فعالیت جدید اشاره كرد. ارتباط برقراركردن میان فعالیت ها با شیوه ای جدید (ساختار یا تركیب ( تغییر در ساختار مجریان فعالیت های شركت (حكمرانی( محتوا، ساختار و حكمرانی، سه عنصر اصلی و تعیین كننده در طراحی مدل كسب وكار هستند.
نمونه بارز مدل نوآوری در مدل كسب وكار با تمركز بر محتوا، شركت IBM است. این شركت بعد از بحران مالی شدید در اوایل دهه 90 میلادی این شركت فعالیت های خویش را از یك تامین كننده سخت افزار به یك عرضه دهنده خدمات متمركز كرد.
IBM فعالیت های جدیدی در زمینه مشاوره، تعمیر و نگهداری فناوری اطلاعات و خدمات راه اندازی كرد. این جابه جایی قابل توجه و مهم بود. در سال 2009 بیش از نیمی از درآمد 96 میلیارد دلاری شركت با استفاده از همین فعالیت ها به دست آمد
بنابراین چهار ارزش اصلی و مرتبط به هم می توانند محرك های اصلی مدلهای كسب وكار باشند: جدید و نوظهور بودن، وابستگی یا قفل شدن، روابط مكمل میان فعالیت ها و كارآیی.
منبع: اكونومیست

3535



1396/09/23
12:28:36
5.0 / 5
190
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما