به پول من اعلام شد

تورم، دلیل تاخیر در ساخت آزادراه تهران-شمال

تورم، دلیل تاخیر در ساخت آزادراه تهران-شمال به گزارش پول من مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام نمود: تورم و افزایش هزینه ساخت، دلیل تاخیر چند باره در پروژه منطقه دو آزادراه تهران-شمال بوده و دولت درصدد است تا سهم ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خویش را تا سال آینده در طرح تزریق کند.



به گزارش پول من به نقل از ایسنا، خیراله خادمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره این که چرا تکمیل و بهره برداری از باند رفت آزادراه تهران-شمال برای چندمین بار به تاخیر افتاده است، اظهار نمود: دلیل آن دقیقا منابع مالی است، اگر دقت کنید پروژه های عمرانی از آغاز سال قبل تا کنون حداقل حدود ۱۵۰ درصد تعدیل قیمت پیدا کرده اند، یعنی برآوردی که در آن زمان صورت گرفته هم اکنون تا بیشتر از ۲.۵ برابر رشد داشته است. بعنوان مثال اگر در آن موقع برای یک باند از منطقه دو آزادراه تهران –شمال برآوردی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان داشتیم، هم اکنون به حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین هم با وجود پیشرفت فیزیکی بسیار مناسب به اعتبار بسیار زیادی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: در این راستا با جلسه ای که با بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی داشتیم این پروژه را اولویت بندی کردیم چون که اگر می خواستیم همه منطقه دو آزادراه تهران-شمال را به اتمام برسانیم، اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت که تأمین یکی دو ساله آن برای سرمایه گذار و دولت سخت بود. ازاین رو آنرا در چارچوب سه مرحله تعریف کردیم و در اولین مرحله آن قسمت را که مهمتر است انجام دهیم. بنابراین تونل البرز را انتخاب کردیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: تونل البرز در زمان رفع گره ترافیکی بخصوص در زمان هایی که مسائلی مانند برف و کولاک داریم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. ازاین رو این تونل را در اولویت ساخت قرار دادیم و الان زیر بار ترافیکی رفته است. در سناریو دیگر باید یک باند از آزادراه را تمام می کردیم تا مردم بعنوان مسیر رفت از آن و برای برگشت از محور قدیم چالوس استفاده کنند. برای این بخش از پروژه در همان زمان، حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم اما هم اکنون با وجود پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصدی همچنان به ۲۷۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز داریم، چرا تورم سبب افزایش هزینه ساخت آن شده است.

خادمی اظهار داشت: در جلسه هفته جاری با وجود این که قرار بود باند رفت آزادراه تهران-شمال را آخر سال جاری یا در نهایت تا بهار سال آینده تحویل دهیم، به علت مشکل دولت و بنیاد مستضعفان در تأمین منابع مالی، برنامه ریزی دیگری صورت دادیم که تا آخر سال آینده به بهره برداری برسد. در این راستا بر مبنای دستور وزیر راه و شهرسازی ۸۰۰ میلیارد تومان سهم دولت از راه سایر منابع مالی تأمین شد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم باید تأمین نماییم که آنرا در بودجه سال آینده خواهیم دید. البته عموما این اعتبار را از راه اسناد خزانه یا از اوراق مشارکت تأمین خواهیم کرد.

وی همینطور درباره این که آیا نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال افزایش می یابد یا خیر؟ تصریح کرد: عوارض آزادراه تهران شمال نرخ مصوبی دارد و اگر مقرر است افزایش یابد، باید در کمیته ای که برای این کار پیشبینی شده بررسی شود.

تخصیص نیمی از قیر مورد نیاز پروژه ها تا سقف هزار میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همینطور درباره روند تأمین قیر مورد نیاز اینگ. نه توضیح داد که به شرکت ساخت برای تکمیل پروژه های ملی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین قیر ابلاغ گردیده است که با عنایت به این که هر تن قیر حدود ۹ میلیون تومان است حدود ۱۱۰ هزار تن خواهد شد. البته نیاز ما در سال حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و ازاین رو حداقل دو برابری که تا کنون اختصاص یافته باید در اختیارمان قرار داده شود تا بتوانیم در حوزه زیر ساختی، روکش آسفالت جاده ها و و آزادراه هایی که آماده است را تأمین نماییم.

۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز اعتباری طرح های نیمه تمام

خادمی درباره جزئیات طرح های نیمه تمام این شرکت هم اظهار داشت: هم اکنون ۲۵۴ طرح داریم که حدود ۸۰۰ قرارداد بر این اساس با بخش های مختلف منعقد شده است. در این میان نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه ها نیاز داریم که شامل ۳۳۶۷ کیلومتر ریل، ۶۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و حدود ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه است. گرچه همه طرح ها برای کشور مورد نیاز است اما بعضی از آنها اولویت دار هستند و در قانون بودجه هم این گونه برنامه ریزی می شود که طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارد بیشتر مورد توجه و اولویت هستند و اعتبار بیشتری هم دارند.. بعنوان مثال حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن چابهار از راه صندوق توسعه ملی تصویب شده بود که تا کنون ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت شده و این کاری که انجام شده و هم اکنون باید ۱۰۰ میلیون یورو دیگر هم پرداخت گردد. البته برای تکمیل پروژه و خود ریل در این محور ریلی حدود ۲۵۰ میلیون یورو دیگر تامین گردد. در این میان اگر اعتبارات بموقع پرداخت گردد این پروژه در نهایت تا اواسط ۱۴۰۳ را به بهره برداری می رسد اما هر قدر تأمین منابع دیرتر صورت گیرد، پروژه هم به تعویق خواهد افتاد.





منبع:

1400/09/29
10:28:11
5.0 / 5
765
تگهای خبر: پرداخت , تورم , دولت , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما