رئیس كانون صرافان اعلام كرد:

جزئیات مكانیزم تشكیل بازار متشكل ارزی

جزئیات مكانیزم تشكیل بازار متشكل ارزی به گزارش پول من رئیس كانون صرافان با تشریح مكانیزم تشكیل بازار متشكل ارزی اظهار داشت: مكانیزم قیمت گذاری در این بازار برپایه عرضه و تقاضا و به صورت شفاف و واقعی است.



به گزارش پول من به نقل از صدا و سیما، رضا تركاشوند تصریح كرد: بازار متشكل ارزی، ­­ اتاق شفافی است كه تشكیل آن در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده ­و همه بازیگران اصلی بازار، ­ در آن حضور دارند.
وی درمورد اصلی ترین كارگزاران و بازیگران ­این مجموعه اضافه كرد: كانون صرافان، كانون بانك های خصوصی و شورای بانك های دولتی بعنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانك مركزی بعنوان ناظر عملیات، ­ این بازار را رصد می كند تا این بازار سالم كار كند.
رئیس كانون صرافان در مورد مكانیزم قیمت گذاری در این بازار اظهار داشت: عرضه ای كه در این بازار صورت می گیرد در یك دوره زمانی آزاد است ولی معامله صورت نمی گیرد، سپس ­­براساس میزان عرضه و تقاضا و قیمت هایی كه عرضه می گردد به صورت میانگین و با عنایت به نرخ روز قبل، نرخی تعریف می گردد و بعنوان اولین ­­معامله آغاز به كار می كند ­و بر مبنای آن بازار شكل می گیرد و به كارش ادامه می دهد.
وی با اشاره به اینكه همچنان­ قیمت گذاری های ارز­­ به صورت شفاف نیست ­­­گفت: صبح­ ها منتظر هستیم كه نرخ ارز­ از دو بازار افشاری و سبزه میدان اعلام گردد و این بازارها هم­ وابسته به بازارهای كشورهای همسایه مثل بازار هرات، سلیمانیه و دبی هستند­ كه در این بازارها نرخی تعریف می گردد و در بازار داخلی ادامه پیدا می كند.
تركاشوند افزود: بازار متشكل ارزی به دنبال این است كه به صورت شفاف و برپایه عرضه و تقاضا و فاكتورهای بازارهای داخلی عمل كند.
وی درمورد زمان راه اندازی این بازار اضافه كرد: مقدمات حقوقی این بازار و ساختار كلی آن، از سوی بانك مركزی درحال تعریف شدن است و به محض اینكه مراحل حقوقی آن به اتمام رسید این بازار كارش را شروع می كند.
رئیس كانون صرافان اضافه كرد: تشكیل بازار ­­متشكل ارزی، آرزوی ۷۰ ساله در نظام­­ ارزی كشور است و ما­ نیازمند این بازار بوده ایم كه بدانیم عرضه در آنجا انجام می گردد و ادامه دارد و برپایه واقعیات بازار، ­ نرخ در آن تعیین شود.
تركاشوند درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار داشت: بازار فعلی ارز، تابع عرضه و تقاضا است و درصورتی كه بتوانیم عرضه و تقاضا را مدیریت نماییم، می توانیم این بازار را مدیریت نماییم.
وی افزود: درحال حاضر این بازار توسط بانك مركزی مدیریت می شود­ یعنی تقاضا تعریف شده و هر كسی می داند چه میزان ارز برای چه مقصودی در سال می تواند بگیرد و از سویی عرضه هم تعریف­ و مدیریت می گردد و معلوم است كه از چه كانال هایی عرضه صورت می گیرد، به چه طریقی­ ارز وارد كشور می شود، ­ چگونه­­ در گمركات ثبت و تأیید شده و در داخل كشور توزیع می گردد.
تركاشوند اظهار داشت: نقش بانك ها، صرافی های بخش دولتی و خصوصی تعریف شده است و باآنكه در این تعریف، نقش صرافی های بخش خصوصی تضعیف­­ شده، اما ­­امیدواریم موانع موجود برطرف شود و صرافی های بخش خصوصی هم بتوانند ­باثبات كار خویش را انجام دهند.

1397/10/22
15:11:36
5.0 / 5
4885
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما