معاون بانك مركزی اعلام كرد:

اعلام سیاست های بانك مركزی در مورد رمز ارزها تا آخر سال

اعلام سیاست های بانك مركزی در مورد رمز ارزها تا آخر سال پول من: معاون بانك مركزی اظهار داشت: سیاست های بانك مركزی در مورد رمزارزها، تا آخر سال اعلام می گردد.


به گزارش پول من به نقل از بانك مركزی، ناصر حكیمی اظهار داشت: رمز ارزها مانند هر پدیده دیگری هم تهدید دارد هم فرصت؛ طبیعی است به صورت فرهنگی و سنتی و شاید بخاطر یك عكس العمل عادی انسانی، دربرابر تغییر مقاومت می نماییم.
وی اضافه كرد: وقتی یك پدیده جدیدی می آید، نخستین رویكرد امكان دارد، انكار باشد و برای انكار هم طبیعتاً اول به تهدید و مضرات آن تمركز می نماییم.
معاون تكنولوژی های جدید بانك مركزی با تاكید براینكه همین مبحث درباره رمز ارزها هم صدق می كند، خاطرنشان كرد: شاید در مرحله اول دیدگاه محافظه كارانه روی مخاطراتی كه وجود دارد، تمركز می كند؛ البته این مخاطرات وجود دارند و واقعی هستند.
حكیمی افزود: اما واقعیت این است كه هوشمندی انسان یا سیاست گذار را باید به سمتی هدایت كند كه از مزایای پدیده جدیدی كه می آید(و از نظر ما متغیر مستقل است و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم بازهم می آید)، بهره برداری كند و مواظب مخاطرات احتمالی آنهم باشد.
وی با اشاره به اینكه درباره رمز ارزها هم همین اتفاق درحال روی دادن است، اضافه كرد: رمز ارزها در معقولاتی مانند پولشویی، رصد ناپذیر بودن بعضی از تراكنش ها، خروج ارز، اختلال گر در سیستم پولی مخاطراتی دارند كه بركسی پوشیده نیست اما از طرفی فرصت هایی را برای سیستم بوجود می آورد كه بتوانیم با استفاده از آن نظام های جایگزین مبادلات پولی را تولید نماییم.
مزایای رمز ارزها/ ایمن سازی دارایی غیر مولد و تولید شفافیت در سیستم پولی
معاون تكنولوژی های جدید بانك مركزی با تاكید براینكه رمز ارزها شفافیت فوق العاده ای در مبادلات پولی تولید می كند، خاطرنشان كرد: همینطور رمز ارزها می تواند باعث Securitize (ایمن سازی) دارایی های غیر مولد هم باشد.
وی با بیان اینكه، رمز ارز باتوجه به شفافیتی كه به همراه دارد، فرصت های استثنایی در اختیار سیستم پولی قرار می دهد، اضافه كرد: این مساله مخصوصاً در مورد نقد پذیر كردن یا قابل معامله كردن دارایی ها، چاره دیگری هم اكنون وجود ندارد.
حكیمی چاره هایی كه مبتنی بر نهادسازی باشد را بسیار پیچیده دانست و اظهار داشت: بنابراین این امر تا كنون محقق نشده است. ولی بلاك چین با حذف نهاد واسط و میانی می تواند توسعه این محصولات را در چارچوب رمز ارز و سایر محصولات خیلی راحت انجام دهد.
معاون تكنولوژی های جدید بانك مركزی تصریح كرد: ازاین رو بیشتر از هرچیز دیگری ضمن اینكه باید این هوشمندی را داشته باشیم كه مخاطرات و تهدیدها را شناسایی كرده و در مقابل آن سیاست های مناسب را اتخاذ نماییم نباید فرصت ها را به خاطر مخاطرات از دست دهیم.
چرا سیاست های بانك مركزی درباره رمز ارزها اعلام نشد؟ / رمز ارز در صف بررسی است
وی در پاسخ به این سوال كه بانك مركزی قبلاً از اعلام سیاست های این بانك برای رمز ارزها تا آخر شهریور ۹۷ اطلاع داده بود ولی در عمل خبری از بانك مركزی در این خصوص حداقل رسانه ای نشد، علت چه بود؟ اظهار داشت: برنامه ریزی ما این بود كه سیاست بانك مركزی در مورد رمز ارزها تا آخر شهریور امسال اعلام گردد، سیاست ها حتی تدوین هم شده است منتهی با عنایت به مشغولیت های زیادی كه نهادهای تصمیم گیر در این خصوص دارند، هنوز این سیاست ها در صف بررسی است.
حكیمی خاطرنشان كرد: واقعیت این است كه از نظر فنی و تدوینی، كار در همان بازه زمانی شهریورماه به یك جمع بندی رسیده بود ولی از آن زمان به بعد توسط سیاست گذار و افرادی كه باید در این خصوص تصمیم گیری كنند، در صف بررسی است.
با اصطلاح رمز ارز ملی ارتباط برقرار نمی كنم/ برنامه احتمالی بانك مركزی برای رمز ارزهای مختلف
این مقام مسئول بانك مركزی همینطور در مورد وضعیت بررسی رمز ارز ملی در این بانك اینطور پاسخ داد كه بنده شاید خیلی با اصطلاح رمز ارز ملی ارتباط برقرار نكنم به این خاطر كه امكان دارد در كشور برای انواع كاربردها ارز رمز مختلفی داشته باشیم و لزوماً ارز رمز ملی در كار نباشد.
وی افزود: من بیشتر اصطلاح ارز رمزهای مبتنی بر ریال را بجای ارز رمز ملی استفاده می كنم كه یك بحث حاكمیت پولی است كه اتفاقا قسمتی از سیاست هایی كه قبلاً عرض كردم معطوف بر این است كه یك ارز رمز مبتنی بر ریال، طلا، ارز و سایر دارایی ها و یا ارز رمز خودكفا و خودبنیان با دیدگاه مختص به خودشان داشته باشیم.
حكیمی اظهار داشت: برای مواجه با هر كدام از این رمز ارزها باید دیدگاه خاص خودشان داشته باشیم مبنی براینكه شامل چه مقرراتی می شوند و ناظر آن كدام دستگاه است.
وی با تاكید براینكه، ازاین رو این اصطلاح كه رمز ارز ملی وجود داشته باشد و رمز ارز دیگری نداشته باشیم بحثی خام و ساده انگارانه است، اضافه كرد: بنظرم سیاست لازم در این خصوص باید مبتنی بر باز كردن فضا و تعیین محدودیت ها و چارچوب های لازم در حوزه رمز ارزها باشد.

وی با ابراز امیدواری از اعلام سیاست های بانك مركزی در مورد رمز ارزها در ماه های باقی مانده از سال ۹۷، اظهار داشت: گمان می كنم این مورد در همین سال جاری، اتفاق بیافتد و سیاست های بانك مركزی اعلام شود؛ اعلام سیاست ها، تا حد زیادی موضع سیاست گذار پولی را راجع به رمز ارزها مشخص می كند؛ و از سوی دیگر فضا را برای كسانی كه می خواهند در این زمینه فعالیت كنند، شفاف و همراه با آگاهی از نگاه حاكمیت می كند.

1397/10/24
19:48:50
5.0 / 5
5342
تگهای خبر: ارز , بانك , بانك مركزی , پول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما