یك مسئول در سازمان بورس اعلام كرد:

توسعه معاملات الگوریتمی در دستور كار سازمان بورس

توسعه معاملات الگوریتمی در دستور كار سازمان بورس پول من: مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینكه معاملات الگوریتمی، زمین بازی در بورس را تغییر می دهد، اظهار داشت: این معاملات در بازار سرمایه نیازمند تغییر زیرساختها است.



به گزارش پول من به نقل از مهر، مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم شروع به كار اولین مسابقه معاملات الگوریتمی، با اشاره به اینكه معاملات الگوریتمی زمین بازی را تغییر می دهد، اظهار داشت: راه اندازی معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه، نیازمند تغییراتی در حوزه ریزساختارها، زیرساخت ها و قوانین و مقررات و نیازمند استانداردسازی بود.
وی اضافه كرد: این رویداد، مسابقه نامگذاری شده است؛ اما واقعی ترین تغییرات را رقم خواهد زد و به شكل گیری بازاری كارآمدتر، شفاف تر، منطقی تر و سریعتر كمك می نماید.
مروج با تاكید بر اینكه این رویداد صرفا مسابقه نیست و همه شركت كنندگان در این رویداد، برنده هستند و آینده بازار سرمایه را رقم می زنند، افزود: برگزاری چنین مسابقه ای می تواند اقدامات بزرگی را به وجود آورده و كمك نماید تا مجموعه كاملی در حوزه زیرساخت شكل بگیرد.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به اینكه در این مجموعه خدمات آموزشی دیده شده است، اظهار داشت: امیدواریم كه در بستر مسابقات، سامانه معاملات و الزامات معاملات الگوریتمی را بازنگری نماییم و در این مسیر به پیشنهادات شركت كنندگان توجه میگردد.
مروج اشاره كرد: مسابقات تا ابتدای بهمن ماه، به صورت آزمایشی برگزار و سپس آن، به مدت یك ماه ادامه دارد.
افزایش سرعت، با معاملات الگوریتمی
در ادامه سید مصطفی رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق با اشاره به اینكه سوژه معاملات الگوریتمی، معاملات بدون دخالت انسان است، اظهار داشت: در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۷ درصد معاملات بورس فرانكفورت، به صورت الگوریتمی انجام می گرفت كه این مساله نشان داده است باید برای ارتقاء و توسعه ابزارها در بازار سرمایه تلاش شود.
رضوی با اشاره به اینكه معاملات الگوریتمی سرعت معاملات را بیشتر می كند، اظهار داشت: در این روش، پردازش اطلاعات بسیار بیشتر از انسان است و از همین رو، سرعت و حجم معاملات را در بازار افزایش می دهد؛ همین طور كمك می نماید تا نقش نظارتی سازمان را ارتقاء دهیم.
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: خاصیت معاملات الگوریتمی این است كه خطاها را به حداقل می رساند و هیجان در تصمیم گیری را می كاهد. در عین حال، می تواند با اعمال قوانین نظم بهتری به معاملات بازار بدهد؛ همین طور در اجرای سفارشات حداقل تاخیر رخ می دهد.
فرصتی برای مخاطبان عام
حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این مراسم با اشاره به اینكه یكی از مهم ترین اهداف این مسابقات؛ بحث فرهنگ سازی است، اشاره كرد: برگزاری چنین رویدادهایی زمان مناسبی برای آموزش مفاهیم ابتدایی و ارتقای سوادمالی اثربخش است.
وی افزود: بازارهای مالی پیچیدگی های زیادی پیدا كرده ورشته های مختلف با مباحث مالی عجین شده و در همین راستا، فعالیت بین رشته ای شكل گرفته است. به صورتی كه الان تركیب اقتصاد و روانشناسی، مالی رفتاری را ایجاد كرده است و تلاش میگردد تا در بازارهای مالی نظریه های مختلف، نظریه بازی ها و هوش مصنوعی وارد شده و از ابزارها استفاده خوبی شود.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: بازارهای مالی الكترونیك طی چندسال اخیر رشد خوبی داشته و فعالیت های اثربخشی شكل گرفته است، اما در بحث الگوریتم سه مورد حجم سفارش، زمانبندی سفارش و قیمت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
امیری اشاره كرد: دانش آی تی به سفارش گذاری كمك می نماید. در مرحله پیش از معاملات تصور اینكه از دانش آی تی استفاده نكنیم، امكان پذیر نیست. البته در حین معاملات و سپس معاملات از این دانش به خوبی استفاده میگردد.
وی با تاكید بر اینكه تمركز در این مسابقات بر روی سفارشات و نحوه انتقال آن به هسته معاملات است، اشاره كرد: به تعداد افراد، استراتژی های مختلفی وجود دارد اما باید فضای كافی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم. طی سال های اخیر نهادهای مالی در حوزه سبدگردان ها و صندوق ها توسعه مناسبی داشت اما هنوز هم در این زمینه كمبود احساس میگردد.
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: معاملات الگوریتم كمك می نماید كه تنوعی از استراتژی ها را دنبال نماییم و بتوانیم به نحو مناسب تنوع استراتژی ها را پوشش دهیم. از همین رو امید می رود با توسعه این فرهنگ، به جای اینكه افراد تك سهم بخرند و رفتارهای هیجانی داشته باشند، روند منطقی كسب سود را دنبال كنند. در اینجاست كه نهادهای مالی هم استراتژی های بهتری را در پیش خواهند گرفت.
وی با اشاره به اینكه معاملات الگوریتمی دامنه وسیعتری از سرمایه گذاران مختلف را پوشش می دهد، اظهار داشت: در این معاملات برای تعداد زیادی از سبدها، می توان برنامه ریزی نمود. بنابراین، آنچه تحت عنوان مسابقه یاد میگردد یك رویداد است كه توجهات را به این مساله جلب نماید. هدف این است كه فعالیت بین رشته ای شكل بگیرد و این دانش عمق بیشتری یابد و از پدیده صف نشینی دور شویم.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن قدردانی از شركت اطلاع رسانی و خدمات بورس و مدیرعامل این نهادفرهنگ ساز، اشاره كرد: در این مدت برای برگزاری این دوره از مسابقات هم افزایی زیادی میان نهادهای بازار سرمایه صورت گرفته است.

1397/10/27
22:20:23
5.0 / 5
5144
تگهای خبر: اقتصاد , اوراق بهادار , بازار , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما