مهر خبر می دهد

تمهیدات جدید سامانه نیما برای بازگشت ارز از عراق و افغانستان

تمهیدات جدید سامانه نیما برای بازگشت ارز از عراق و افغانستان پول من: مسئولان نظام بانكی می گویند با تمهیدات فراهم شده، صادركننده می تواند بلافاصله بعد از واریز وجه یا تحویل اسكناس به كارگزار صرافی در عراق، معادل ریالی آنرا در سامانه نیما دریافت نماید.



به گزارش پول من به نقل از مهر، واریز وجه حاصل از صادرات كالاهای ایرانی به عراق و افغانستان در حالی با مشكل روبه رو شده بود كه بانك مركزی هم هیچگونه صادرات ریالی به این دو كشور را نمی پذیرفت و بازگشت ریال آنرا به منزله رفع تعهد ارزی تلقی نمی كرد. بر همین مبنا صادركنندگان طی یكسال و نیم گذشته، با مشكلات بسیاری در امتداد بازگشت ارز صادراتی از این دو كشور مواجه بودند.
به تازگی و آنگونه كه مقامات ارشد نظام بانكی می گویند، تلاش هایی صورت گرفته تا بتوان تسهیلاتی را برای بازگشت ارز صادراتی از عراق و افغانستان به كشور را صورت داد؛ اما در طرف مقابل، صادركنندگان نیز همواره از درصد كارمزد صرافی ها بابت این نقل و انتقالات ارزی گلایه داشته و بر این باور هستند كه صادرات برایشان از حاشیه سود بالایی برخوردار نیست كه بخواهد كارمزد ده تا ۱۲ درصدی را برای نقل و انتقال ارز حاصل از صادراتشان به كشور بپردازند.
در این میان، یك مقام مسئول در نظام بانكی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای صادرات به عراق، این امكان فراهم شده تا صادركننده بتواند به صرافی ها و كارگزاری های تعیین شده و مشخص، وجوه حاصل از صادرات خودرا به صورت اسكناس یا حواله تحویل داده و ریال آنرا در سامانه نیما دریافت نماید.
وی اضافه كرد: چند بانك این كار را صورت می دهند و البته یك بانك عامل در این عرصه بسیار قوی تر از بقیه مشغول به كار است.
پیش از این، علی صالح آبادی، مدیرعامل بانك عامل بخش صادرات اعلام نموده بود: با عنایت به اینكه صادركنندگان می توانند ۲۰ درصد ارز خودرا به صورت اسكناس وارد كشور كنند، طبق توافقی كه با بانك مركزی صورت گرفته است، این بانك توسعه ای می تواند هر میزان اسكناس صادركنندگان را به نرخ سنا از آنها خریداری كند.
وی اضافه كرد: چنانچه این اسكناس پیش از ساعت ۱۲ ظهر به بانك ارائه شود، مابه ازای ریالی آن در همان روز و چنانچه بعد از این ساعت ارائه شود، ریال آن روز بعد پرداخت خواهد شد.
بر اساس آمار صادراتی ۵ ماهه ابتدای امسال، عراق با ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹۵ درصدی، دومین كشور مقصد صادراتی ایران بوده است؛ ضمن اینكه كشور افغانستان نیز با ۸۹۸ میلیون دلار و سهم ۵.۰۴ درصد از كل ارزش صادرات ایران، در رتبه پنجم قرار گرفته است.


منبع:

1398/07/13
22:02:19
5.0 / 5
4413
تگهای خبر: آمار , ارز , اسكناس , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما