بورس با این سرعت به كجا می رود؟

بورس با این سرعت به كجا می رود؟ به گزارش پول من یك تحلیلگر اقتصادی با اشاره به رشد متوالی شاخص كل بورس، اظهار داشت: در صورت بازگشت قیمت ها و ورود بازار به فاز اصلاحی، سهامی قابلیت ماندگاری در سطوح قیمتی فعلی خودرا دارند كه متناسب با ظرفیت و توان خود رشد یافته اند.



مریم فكری: «۱۳۳۸۵۵»، قدم هایی است كه از شروع امسال بازار سرمایه گام به گام برداشته تا شاخص كل بورس را به عدد ۳۱۳ هزار و ۴۹ واحد برساند. شاخص كل بورس در نخستین روز كاری سال ۱۳۹۸ روی عدد ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد ایستاده بود و حالا ۷۴.۶ درصد رشد كرده است. این در شرایطی است كه بازارهای موازی حدودا رشد منفی را تجربه كرده و سرمایه گذاران این بازار، نه تنها سود حداقلی كه حتی زیان هم دیده اند.
در این شرایط، بعضی از كارشناسان و فعالان بازار حتی پیش بینی می كنند كه احیانا شاخص كل بورس تا ۴۰۰ هزار واحد رشد هم خواهد كرد، اما در مقابل، برخی مفسرین اقتصادی تاكید دارند سرمایه گذاران باید دقت كنند كه بازار همیشه با آنها مهربانی نمی كند و انتخاب و خرید سهام با چاشنی شانس، در نهایت به ضرر آنها خواهد شد.
مجید سلیمی بروجنی، تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: یكی از اشكالات اقتصاد ایران شاید این باشد كه بسیار دمدمی مزاج و سیال است. بطور نمونه، بارها دیده ایم كه دوره های رونق و ركود آن طوفانی است و به قول قدیمی ها «حد وسط» ندارد. این مشكل شاید ناشی از این روحیه مردم باشد كه در دوره هایی كه قیمت كالاها افزایش می یابد، ولع آنها به خرید بطور چشم گیری زیاد می شود و برعكس، در روزهایی كه قیمت ها رو به پایین می آید، دیگر تمایلی به خرید كردن ندارند.
وی با بیان این كه یكی از نتایج این روحیات و عادت این است كه زمانی كه اوضاع كشور بحرانی است و شرایط ویژه ای بر اقتصاد حاكم است، وضعیت بازار و میزان خرید و فروش رونق پیدا می كند، اظهار داشت: طی چند ماه گذشته اقتصاد ایران درگیر دو تهدید نقدینگی و تحریم بوده است. هم اكنون دو هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد كشور وجود دارد و همین به تنهایی نشان داده است كه یك مشكل خفته كه گهگاه بیدار می شود و یك موج تورمی به وجود می آورد، در اقتصادمان رخ می نماید.

پیش بینی بازار سرمایه در نیمه دوم سال
این تحلیلگر اقتصادی اشاره كرد: طی ۶ ماه اخیر بازدهی منفی در بازارهای ارز و طلا سبب شده كه این بازارها گزینه مورد اعتماد سرمایه گذاران نباشد و كمتر كسی حاضر می شود كه پول نقد خودرا تبدیل به ارز و طلا كند. در این بین، جهش بی سابقه مسكن و خودرو و نبود مشتری سبب شده تا بازار مسكن هم كشش چندانی برای سرمایه گذاری نداشته باشد.
سلیمی بروجنی با بیان این كه بنظر می رسد روند متغیرهای سرمایه گذاری فعلا تبعیت از بازار ارز باشد، اضافه كرد: كاهش نرخ دلار آن هم به شكل مستمر و افزایش احتمال گفت وگوهای سیاسی، پیام ثبات بیشتر اقتصادی را به مردم می دهد. طبیعی است كه در این شرایط بورس پیشرو بوده و پیش بینی می شود در ۶ ماه دوم سال همچنان پیشرو باشد. البته توجه داشته باشید كه تمامی بخش های اقتصادی قیمت شان را با قیمت دلار تعدیل كرده بودند و تنها بخشی كه از این قافله جا مانده بود، بازار سرمایه بود.
وی عنوان كرد: در ۶ ماهه اول سال این بازار هم تعدیل خودرا انجام داد و بنظر می رسد كه بورس زمینه های اقتصادی لازم را برای رشد بیشتر با سرعت ۶ ماه اول سال ندارد. ولی به سبب رایزنی سیاسی و كم اثر شدن افزایش تحریم ها و ایجاد شرایط برای رشد بسیار محدود، ولی مثبت اقتصادی، پیش بینی می شود این بازار همچنان بازار همچنان بازدهی مثبتی داشته باشد. كاهش نرخ ارز پیام ثبات را به بورس می دهد و این بازار هم ثبات را دوست دارد و در شرایط باثبات، رشد بیشتری می كند.
این تحلیلگر اقتصادی متذكر شد: باید توجه كرد كه ریسك سرمایه گذاری در بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال بیشتر خواهد بود و معامله گری با تحلیل های تكنیكال و فاندامنتال و رصد تمایلات بازار، موفقیت بیشتری خواهد داشت.
ورود نقدینگی های جدید به بازار
سلیمی بروجنی در ادامه اظهار داشت: بورس تهران در حالی در نیمه اول سال جاری بازدهی ۷۴.۶ درصدی را به ثبت رسانده كه فعالان بازارهای موازی در همین دوره با ركود و گاها بازدهی منفی دست به گریبان بوده اند. ورود نقدینگی های جدید به بازار پیوسته حجم و ارزش معاملات را بالا برده و هر روز شاهد ثبت ركورد جدیدی در بازار سرمایه هستیم.
وی اضافه كرد: ورود نقدینگی جدید به بورس، رشد حدود ۶۴ هزار واحدی شاخص سهام را طی سه ماه تابستان رقم زده است و ارزش معاملات خرید سهام را كه در ابتدای سال قبل روزانه كمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود، تا بالای ۳ هزار میلیارد تومان در روز رشد كرده است.
این كارشناس بازار سرمایه عنوان كرد: به نظر نمی رسد این نقدینگی از بازارهای موازی همچون خودرو و مسكن خارج شده و به بازار سرمایه منتقل شده باشند؛ چونكه بورس تهران ظرفیت پذیرش این حجم از نقدینگی را ندارد. این نقدینگی های جدید ظاهرا متعلق به سهامداران حقیقی است كه از بازارهای موازی همچون ارز و طلا ناامید شده و جذب این بازار شده اند. البته این نگرانی وجود دارد كه این جابه جایی غیرحرفه ای نقدینگی بیشتر از هر عامل دیگری سبب افزایش قیمت ها شده و در بعضی سهم ها به خصوص سهم های كوچك، حباب قیمتی به وجود آورده است.
وی افزود: باید به این مساله توجه داشته باشیم كه ادامه این روند امكان دارد عواقب نامناسبی برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای و جدیدالورود داشته باشد، بدین سبب باید سرمایه گذاران خرد جدیدالورود و افراد آماتور به هشدارهایی كه نهاد بازار می دهد، توجه نمایند و از سرمایه گذاری مستقیم در این بازار در شرایطی كه گرفتار هیجان زدگی است، بپرهیزند.
آرامش در بازارها
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: بنظر می رسد در شرایط فعلی اقتصاد ایران و بازارهای مالی در آرامش نسبی قرار دارند. دلار در نزدیكی ارزش ذاتی اش در حال معامله است. از جانب دیگر، تورم كاهشی شده است و به نظر نمی آید در كوتاه مدت افزایشی در آن داشته باشیم.
سلیمی بروجنی اضافه كرد: خیلی از مردم عادی به سبب این كه تحلیل جامعی از وضعیت بازارها ندارند، موقعی كه یك بازار آغاز به افزایش می كند، به صورت دسته جمعی وارد این بازارها می شوند و همین حضور دسته جمعی مردم موجب افزایش بیشتر قیمت ها و فاصله گرفتن آنها از ارزش ذاتی آن بازارها می شود.
وی عنوان كرد: رویای كسب سود حداكثری در كوتاه ترین زمان ممكن به خصوص در بین سهامداران جدیدالورود بورسی، تقاضا را به سمت گروه های كوچك و متوسط سوق داده است؛ چونكه در شرایط حاضر سهام كم حجم و غیرشفاف مستعد نوسانات سریع و حداكثری هستند. كارشناسان معتقدند كه هنوز فاصله تا نقطه ای كه بازار تحت تاثیر نرخ تورم و ارز رشد كند، وجود دارد و می توان همچنان به رشد شاخص ها در این بازار دل بست.
این كارشناس اقتصادی اشاره كرد: شاخص كل كه رویای ۴۰۰ هزار واحدی را در سر می پرواند، با ریسك تنش های سیاسی و سیاست گذاری اقتصادی عجولانه روبه روست. شاید بهتر باشد كه سهام جدید وارد بازار شوند تا نهادهای تازه، نقدینگی لازم خودرا از بین صنوف بلاتكلیف خرید جمع آوری كنند یا از تشكیل حباب قیمتی در دیگر نهادهای بزرگ بازار، جلوگیری به عمل آورند.
وی اشاره كرد: این نكته را نباید فراموش كرد كه در صورت بازگشت قیمت ها و ورود بازار به فاز اصلاحی، سهامی قابلیت ماندگاری در سطوح قیمتی فعلی خودرا دارند كه متناسب با ظرفیت و توان خود رشد یافته اند. سرمایه گذاران باید دقت كنند كه بازار همیشه با آنها مهربانی نمی كند و انتخاب و خرید سهام با چاشنی شانس و دنبال دیگران رفتن، در نهایت به ضرر آنها خواهد شد.

۱۷۲۲۶۲۲۵


منبع:

1398/07/19
22:57:24
5.0 / 5
4302
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما