رئیس كل بیمه مركزی خبر داد:

آغاز بخشودگی جرایم بیمه ای شخص ثالث

آغاز بخشودگی جرایم بیمه ای شخص ثالث پول من: رئیس كل بیمه مركزی رویكرد راننده محور را در صنعت بیمه از عوامل مهم كاهش ضریب خسارت ارزیابی كرد.



به گزارش پول من به نقل از بیمه مركزی، غلامرضا سلیمانی كه میهمان برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد بود، در پاسخ پرسشی درباب جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد كلان كشور، گفت: صنعت بیمه در كشور قدمتی بالغ بر ۸۵ سال دارد اما در سال های قبل از انقلاب در كنار نمایندگان شركت های خارجی، تنها چند شركت دولتی در ایران فعالیت می كردند.
وی به تنوع محصولات و رشته های بیمه ای در كشور اشاره نمود و با برشمردن افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در كشور به نسبت سال های قبل از انقلاب، اشاره كرد: رشد ضریب نفوذ بیمه از حدود ۰.۵ درصد به ۲.۸ درصد، یك دستاورد بزرگ است و امیدواریم با برنامه های صورت گرفته به رشد ۳.۳ درصدی در سال ۱۳۹۹ دست پیدا نماییم.
رئیس كل بیمه مركزی توسعه نمایندگی های بیمه از ۶۰ نماینده بیمه ای در سال ۱۳۵۷ به ۶۹ هزار نماینده را یك جهش توصیف كرد و اضافه كرد: در همان روزها تنها یك كارگزار در عرصه صنعت بیمه فعالیت می كرد كه هم اكنون این عدد به ۸۳۴ كارگزار فعال رسیده و پرتفوی بیمه ای نیز با درنظرگرفتن ارزش پول كشور به شكل چشمگیری افزایش یافته است.
بیمه حوادث همگانی از هدف گذاری های بزرگ ماست
سلیمانی با ابراز خرسندی از حمایت مجلس شورای اسلامی درباب راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی از پروسه برطرف شدن اشكالات وارده به این قانون از طرف شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس آگاهی داد و ابراز امیدواری كرد با وجود مشغله های فراوان مجلس، این قانون تا اختتام امسال به تصویب نهایی برسد.
رئیس كل بیمه مركزی از محصولات صنعت بیمه بعنوان یك خدمت اقتصادی و كارآمد یاد كرد و اظهار داشت: خوشبختانه كارهای تبلیغی خوبی در سطح خانواده ها، مدارس و دانشگاه ها صورت گرفته و رسانه های گروهی و صداوسیما تلاش زیادی می كنند تا فرهنگ بیمه در جامعه گسترش یابد.
وی از حوادث طبیعی اخیر بعنوان یكی از عوامل گرایش مردم به خرید پوشش های بیمه ای یاد كرد و اظهار داشت: خیلی از شهرداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و آحاد دیگر جامعه منتظر تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی نماندند و درخواست های بسیاری برای دریافت این پوشش بیمه ای به شركت های بیمه ارسال شده است.
رشدیافتگی حد و مرز ندارد
رئیس كل بیمه مركزی با اشاره به اینكه در سال ۱۳۹۷ حق بیمه تولیدی بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده كه این عدد در ۹ ماهه سال جاری به رقم ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده كه تا آخر سال به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، افزود: میزان ضریب خسارت در كشور ما ۸۹ درصد برآورد می شود كه به نسبتِ آمار ۵۵ درصدی كشورهای توسعه یافته، بسیار بالاست، این مساله ناشی از رشته های بیمه شخص ثالث و درمان می شود كه زیان های بسیاری به دنبال داشته است.
وی رویكرد «راننده محور» را در صنعت بیمه از عوامل مهم كاهش ضریب خسارت ارزیابی كرد و گفت: حدود ۷۰ درصد از خسارات رانندگی در كشور ما عامل انسانی دارد و در صورت شناسایی عوامل تأثیرگذار در بروز حوادث و ارزیابی ریسك های راننده می توانیم از حجم خسارات بكاهیم.
سلیمانی با تاكید بر این نكته كه نباید برای رشدیافتگی هیچ حد و مرزی قائل شویم به اهمیت ادامه روند توسعه ای صنعت بیمه اشاره نمود و اضافه كرد: تلاش می نماییم كه مانند كشورهای توسعه یافته، صنعت بیمه ای رشد یافته و پاسخگوی نیاز همه آحاد جامعه داشته باشیم.
با تهیه بیمه نامه زندگی قسمتی از مشكلات اقتصادی مردم حل می شود
وی با تاكید بر اینكه استراتژی بیمه مركزی، رشد صنعت بیمه بوسیله همگانی سازی رشته بیمه های زندگی است كه این هدف را با برنامه ریزی دقیق دنبال می نماییم، مزایای بیمه نامه عمر در طول زندگی و به خصوص ایام بازنشستگی را برشمرد و اشاره كرد: سرمایه گذاری های خرد امروز مردم می تواند به كمك های كلان صنعت بیمه در آینده منتهی شود كه با تاكید بر اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه به توسعه آن در كشور می اندیشیم.
وی با تشریح آخرین وضعیت محصولات بیمه های زندگی برمبنای میزان ریسك به مزایای جنبی این بیمه نامه ها اشاره نمود و اظهار داشت: شفافیت در ارائه بیمه نامه های زندگی و آگاهی بیمه گذاران از وضعیت سپرده های خود می تواند زمینه ای جدی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه های زندگی فراهم آورد.
این مقام مسئول درباب معافیت رشته های بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده، اشاره كرد: در لایحه دولت تمامی رشته های بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده بود و با بحث هایی كه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و با رایزنی های ما در كمیسیون اقتصادی، مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده از رشته های درمان و بیمه های عمر و زندگی دریافت نشود، اما در رشته بیمه شخص ثالث كماكان به قوت خود باقی است.
سلیمانی از ادامه تلاش ها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در رشته شخص ثالث سخن گفت و اضافه كرد: باتوجه به اهمیت موضوع همگانی سازی بیمه در كشور تلاش می نماییم كه مالیات بر ارزش افزوده این رشته بیمه ای نیز از معافیت برخوردار شود.
رئیس كل بیمه مركزی از ابلاغ بخشنامه بخشودگی جرایم بیمه ای در بهمن ماه سال جاری آگاهی داد و از دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه نامه خواست تا اختتام بهمن ماه به دفاتر و نمایندگی های بیمه مراجعه نموده و از این بخشودگی بهره مند شوند. مهلت استفاده از این بخشودگی برای دارندگان اتومبیل یك ماه و مالكان ماشین آلات كشاورزی و موتورسیكلت ها سه ماه خواهد بود.
وی از راكبان مقصر حوادث رانندگی در سال های گذشته خواست قبل از صدور حكم دادگاه برای دریافت خسارت به شركت های بیمه بازگشت نكنند.
رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سطح ایمنی خودرو ها در هنگام بروز حادثه از پلیس بعنوان مرجع اصلی اعلام دلیل سوانح و حوادث رانندگی یاد كرد و اظهار داشت: در صورت بروز حادثه شركت های بیمه ای به انجام تعهدات خود مكلف هستند و خوشبختانه طی جلساتی كه با خودروسازان انجام شد نسبت به ارتقای كیفیت و ایمنی خودرو ها مباحث امیدواركننده ای عنوان شد.
هواپیمای خسارت دیده شركت كاسپین تحت پوشش بیمه ایران است
رئیس كل بیمه مركزی با اشاره به مشكلاتی كه برای یكی از هواپیماهای شركت كاسپین، پدید آمد، اظهار داشت: میزان تعهدات بیمه ای هواپیمای شركت كاسپین، مشخص است و برمبنای برآورد خسارت وارد شده در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
رتبه بندی شركت های بیمه برون سپاری شده است
سلیمانی از واگذاری بعضی از ماموریت های نظارتی بیمه مركزی به سندیكای بیمه گران و انجمن های تخصصی آگاهی داد و اضافه كرد: در همین راستا مسئولیت رتبه بندی شركت های بیمه را به انجمن حرفه ای صنعت بیمه واگذار كرده ایم.
وی سرعت و سطح بالای كارشناسی انجمن های حرفه ای را دلیل اصلی این واگذاری دانست و اظهار داشت: تعامل با بدنه تخصصی صنعت بیمه از اهداف اصلی ماست و بطور قطع در سایه این همكاری ها، شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه خواهیم بود.
فعالیت استارت آپ ها در صنعت بیمه پررنگ تر خواهد شد
رئیس كل بیمه مركزی با برشمردن ظرفیت ها و قابلیت های استارت آپ ها در اقتصاد و نقش آنان در توسعه صنایع و خدمات از حضور ۱۱۵ استارت آپ بیمه ای در سطح كشور آگاهی داد و اضافه كرد: صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت، ارزیابی نرخ فنی بیمه و نظایر آن از توانایی های استارت آپ ها بشمار می رود و ما از حضور آنان در صنعت بیمه استقبال می نماییم.
وی از صدور مجوزهای لازم برای قانونمندتر شدن حضور استارت آپ های بیمه ای در كشور آگاهی داد و اشاره كرد: استارت آپ ها می توانند به صورت كارگزاری آنلاین فعالیت كنند كه این امر بعد از دریافت مجوزهای لازم برای آنان امكان پذیر خواهد بود.
سلیمانی از صدور دیجیتالی بیشتر از ۷۰ درصد از شركت های صنعت بیمه بعنوان یك دستاورد ویژه در حوزه دیجیتالی یاد كرد و اظهار داشت: توسعه و پیشرفت در بخش آی تی صنعت بیمه یك موفقیت بزرگ است و می خواهیم با هوشمندسازی یك گام بلندتر نیز در این عرصه برداریم.
سهم دولت از صنعت بیمه ۳۰ درصد است
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به فعالیت شركت بیمه ایران بعنوان تنها شركت دولتی بیمه ای كشور از سهم ۷۰ درصدی بخش خصوصی در صنعت بیمه آگاهی داد و اضافه كرد: فضای رقابت در صنعت بیمه به سبب حذف تعرفه ها، فضای پویا و قابل قبولی است و شركت های بیمه جز نرخ الزامی بیمه شخص ثالث، می توانند در سایر رشته های بیمه ای به رقابت بپردازند.
صنعت بیمه در دهه فجر
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حضور گسترده فعالان صنعت بیمه و كاركنان بیمه مركزی در جشن پیروزی انقلاب اسلامی تاكید كرد و گفت هدف ما جلب رضایت مردمی است كه صاحبان اصلی انقلاب به شمار می روند و در همین راستا، در ایام نخست دهه فجر با تعدادی از مدیران صنعت بیمه به استان سیل زده سیستان و بلوچستان سفر خواهیم كرد.
این مقام مسئول در صنعت بیمه بررسی حوادث و رسیدگی به مشكلات مردم را یك هدف مهم در نهاد حاكمیتی بیمه مركزی دانست و اضافه كرد: رضایتمندی مردم از مهمترین مؤلفه های توسعه صنعت بیمه شمرده می شود و امیدواریم در كنار معرفی محصولات بیمه ای بتوانیم احساس امنیت و اطمینان كافی را در سطح جامعه برقرار نماییم.
حوادث طبیعی و صنعت بیمه
صنعت بیمه می تواند قبل از هر ساخت و سازی با نظارت در استانداردسازی ها و دخالت در كیفیت ساخت و ساز نسبت به پوشش های مناسب بیمه ای اقدام نماید كه البته این امر باید به قانون تبدیل گردد.
سلیمانی، میزان مقاومت سازه ها را در تعیین نرخ فنی بیمه نامه ها مؤثر دانست و اظهار داشت: باتوجه به استانداردهای رعایت شده در پروسه ساخت و ساز، می توان نرخ های متفاوتی را برای حق بیمه ارائه داد.
وی اشاره كرد: پوشش بیمه ای ساختمان های مسكونی یك كالای لوكس نیست و مردم باید بر این حقیقت اشراف داشته باشند كه حادثه هر لحظه در كمین آنها و سرمایه های آنان است.
رئیس شورای عالی بیمه در ادامه از پرداخت بیشتر از ۳ میلیارد تومان از طرف صنعت بیمه به لطمه دیدگان سیل اخیر سیستان و بلوچستان، سخن گفت و اضافه كرد: در صورت راه اندازی صندوق بیمه های همگانی در كشور و حضور پررنگ تر صنعت بیمه در بخش های زیرساختی، دغدغه های دولت برای جبران خسارات این چنینی به حداقل خواهد رسید.
مركز مدیریت ریسك راه اندازی می شود
رئیس كل بیمه مركزی كاهش و كنترل ریسك در حوزه های گوناگون نظیر كسب و كار، بازارهای پولی و مالی و حوزه های دیگر اقتصادی را از وظایف مركز مدیریت ریسك دانست و اضافه كرد: معرفی مدلهای كاهش ریسك به صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی یك لزوم آشكار است و مركز مدیریت ریسك می تواند مشاوری امین برای فعالان حوزه اقتصادی باشد.

1398/11/11
21:23:28
5.0 / 5
4541
تگهای خبر: آمار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما