پربازده ترین بازار مالی را بشناسید

پربازده ترین بازار مالی را بشناسید به گزارش پول من تسنیم نوشت: یك كارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: امكان دارد واكنش سهامداران به كاهش دامنه نوسان یكی دو روزی منفی باشد، اما معاملات خیلی زود به روند مثبت و صعودی بازمی گردد؛ چون كه بورس كماكان پربازده ترین بازار در اقتصاد كشور است و نقدینگی خوبی در بازار سهام وجود دارد.



ابراهیم خلیلی در مورد مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص تغییر دامنه نوسان سهام بازارهای بورس و فرابورس اظهار داشت: هر چند كه بازار سرمایه ایران تنها جایی است كه در آن موضوعاتی همچون دامنه نوسان وجود دارد اما بر مبنای قانون، سازمان بورس مجاز است بسته به شرایط مختلف بخصوص شرایط اضطرار همچون وقوع حوادث طبیعی و یا ریسك های سیاسی مبادرت به اعمال تغییراتی در سازوكار معاملات كند.
این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: بعنوان مثال در مبحث شهادت سردار سلیمانی این اتفاق در بازار سهام افتاد و دامنه نوسان شركت ها با هدف پیشگیری از بروز رفتارهای هیجانی به مدت چند روز كاهش پیدا كرد.
وی افزود: بر این اساس به نظر می رسد با عنایت به رشدهای قابل ملاحظه ای كه شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها در چند ماه گذشته داشته اند، سازمان بورس اوراق بهادار و متولیان بازار سهام به این نتیجه رسیده اند كه باید شتاب رشد بازار سهام را با ابرازها و تغییرات مختلف آهسته كنند.
این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: بر این اساس در چند روز گذشته با اعمال تغییراتی مانند تغییر در شرایط حضور كدهای معاملاتی در بازار سهام و اعمال محدودیت برای دادوستد سهام توسط تازه واردان به این بازار، اصلاح فرمول حجم مبنا و ایجاد حجم مبنا برای معاملات بازار پایه فرابورس و همینطور كاهش دامنه نوسان معامله سهام در بازارهای بورس و فرابورس شاهد تلاش متوالیان این بازار برای رقیق كردن رشد شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها هستیم.
وی خاطرنشان كرد: هر چند ورود نقدینگی به تالار شیشه ای مبحث خیلی خوب و قابل تحسینی است، اما رشد شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها علاوه بر نقدینگی مناسب وارد شده به بورس، باید از منطق و استدلال مناسبی همچون افزایش تولید و بهره وری در شركت ها، كاهش هزینه تولید و تهیه مواد اولیه شركت ها، بهبود وضعیت اقتصادی و كاهش ریسك های سیاسی و مجموعه عوامل بنیادی هم برخوردار باشد.
این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: ازاین رو سازمان بورس كوشیده با وضع و اصلاح قوانین و دستورالعمل های موجود تا حدودی منطق را به معاملات بازار سرمایه بازگرداند؛ هر چند كه به نحوه اطلاع رسانی و اعمال یك شبه این قوانین انتقاداتی هم وارد است.

وی در ادامه با طرح این پرسش كه آیا می شد در ماه های گذشته با اقداماتی پیش گیرانه رشد شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها را منطقی كرد تا نیازی به اعمال تغییراتی چون افزایش حجم مبنا و كاهش دامنه نوسان نباشد، تصریح كرد: زمانی كه طرف تقاضا در بازار سهام با ورود نقدنگی شدت می یابد، در مقابل در طرف عرضه هم باید این اتفاق بیفتد.
این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: این در شراطی است كه متاسفانه امسال با وجود ورود نقدینگی خیلی خوب و قوی، عرضه های اولیه بزرگ در این بازار انجام نشده است، ضمن این كه سازمان خصوصی سازی و دولت هم از این فرصت طلایی برای عرضه تدریجی سهام دولت در بازار سرمایه استفاده نكردند.
وی اظهار داشت: از جانب دیگر اقداماتی همچون افزایش سهام شناور شركت ها هم در این دوران پررونق بازار سهام كه نقدینگی خوبی به آن ورود پیدا كرده است، هم انجام نشد. ازاین رو زمانی كه فكری برای ورود نقدینگی جدید و گسترده به بازار سهام نمی گردد و سازمان بورس برنامه های هم برای این نقدینگی ندارد، طبیعی است كه به صورت ناگهانی و یك شبه اقداماتی همچون كاهش دامنه نوسان سهام و اعمال حجم مبنا در بورس و فرابورس رخ دهد و توسط متولیان بازار سهام بعنوان راهكاری موقت تدبیر شود.
این كارشناس بازار سرمایه افزود: گستردگی و تعمق بازار سرمایه تنها با ورود نقدینگی اتفاق نمی افتد، بلكه باید تلاش شود این نقدینگی در جهت تأمین مالی آسان، شفاف و ارزان بنگاه ها و صنایع باشد. بر این اساس متولیان بازار سرمایه باید پاسخگوی این پرسش باشند كه نقدینگی مناسب و زیادی كه در سالجاری به بازار سهام ورود پیدا كرده، تا چه اندازه در جهت این هدف بوده است.
خلیلی در پیشبینی وضعیت معاملات بازار سرمایه بعد از كاهش دامنه نوسان سهام اظهار داشت: امكان دارد یكی دو روزی شاهد بروز رفتارهای هیجانی از جانب برخی سهامداران بخصوص تازه واردان به بازار سهام باشیم، اما به علل مختلف بازار سرمایه روند رو به رشد خویش را خیلی زود و البته با آهنگ آهسته تری دنبال خواهد نمود.
وی در مورد این علل تصریح كرد: نخست این كه حجم نقدینگی خوبی كه در بازار سرمایه وجود دارد، كماكان باعث می شود دادوستد سهام شركت ها رونق داشته باشد و نمونه بارز این مورد را می توان در روند معاملات بعد از تغییر حجم مبنا در چند روز گذشته دید كه به فاصله یك روز معاملاتی، روند صعودی به شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها بازگشت.
این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: از جانب دیگر نرخ سود بانكی از جذابیت لازم برای جذب نقدینگی موجود در بازار سرمایه برخواردار نیست؛ به علاوه این كه ركود حاكم بر بازارهایی همچون مسكن، ارز، طلا، سكه و خودرو هم جذابیتی برای نقدینگی برای حضور گسترده در این بازارها ندارد.
وی با تاكید بر این نكته كه هیچ یك از بازارها بجز بازار سرمایه از ظرفیت لازم برای بازدهی ۲ درصدی در روز برخوردار نیستند، اظهار داشت: بر این اساس اگر هم طی یكی دو روز آینده شاهد بروز رفتارهای هیجانی برای فروش سهام در تالار شیشه ای باشیم، خیلی زود صف های خرید جمع شده و حجم بالای نقدینگی شاخص بورس و قیمت سهام شركت ها را به روند رو به رشد، اما آهسته خود بازگرداند.
این كارشناس بازار سرمایه در انتها خاطرنشان كرد: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در بازار سهام به این معنا نیست كه افراد عادی چگونه مبادرت به دریافت كد معاملاتی و دادوستد سهام كنند، بلكه باید كوشش كرد با آشنایی بیشتر سرمایه گذاران با مفاهیم بنیادی از بروز رفتارهای هیجانی در ایام منفی و مثبت جلوگیری شود و معامله گران با فلسفه مبادرت به خرید و فروش سهام كنند.
۲۲۳۲۲۷

1398/12/17
15:09:18
5.0 / 5
3699
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اوراق بهادار , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما