با وجود گذشت ۲ ماه از سال؛

هنوز از قانون جهش تولید دانش بنیان در بازار سرمایه خبری نیست

هنوز از قانون جهش تولید دانش بنیان در بازار سرمایه خبری نیست با وجود سپری شدن بیش از یک ماه و نیم از شروع سال جدید اما همچنان از ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان و یا حتی پیش نویس بخشنامه های اجرائی آن در بازار سرمایه خبری نیست.



به گزارش پول من به نقل از مهر، با وجود سپری شدن بیش از یک ماه و نیم از شروع سال جدید با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اما همچنان از ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان و یا حتی پیش نویس بخشنامه های اجرائی آن در بازار سرمایه خبری نیست.
در اصلاحیه متن جدید این طرح که در ایام پایانی پارینه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید، ظرفیت های مهمی را در بازار سرمایه برای شرکت های دانش بنیان فراهم نموده است.
از جمله می توان به ماده ۱۶ این طرح در خصوص خرید برق صنایع دانش بنیان از بورس اشاره نمود. همین طور در بند الف ماده ۱۷ این قانون در حالی بر مجوز فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بعنوان رکن ضامن برای تامین مالی در بازار سرمایه اشاره شده که یکی از موانع بزرگ تامین مالی صندوق های فعال در حوزه فعالیت ها و کسب و کارهای استارت آپی برچیده شده است.
بر اساس این قانون، سازمان بورس مکلف شده ضمن تسهیل انتشار اوراق صکوک در طرح های فناورآنه، امکان تخصیص قسمتی از منابع صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز در سازمان بورس را در صندوق ها و نهادهای مالی که در زمینه تامین مالی فناوری و نوآوری فعالیت می نمایند، فراهم آورد.
به این ترتیب با ورود صندوق های سرمایه گذاری بزرگ بازار سرمایه به این حوزه، می توان شاهد ورود سرمایه برای حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان بود.
این در حالی است که بخشنامه اجرائی این بند می بایست با همکاری سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی بعد از ابلاغ این قانون در مدت ۳ ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.
در این قانون برای شرکت های ارزش گذاری نیز فرصت خوبی دیده شده همچون این که دستگاه های اجرائی و مراجع قضائی مجازند در مواردی که نیاز به کارشناسی در زمینه دارایی های نامشهود وجود دارد از گزارش های کارشناسی شرکت های ارزش گذاری دارایی نامشهود استفاده کنند که مقرر است بخشنامه اجرائی آن همچون نحوه فعالیت، تأیید صلاحیت و نظارت بر شرکت های ارزش گذاری دارایی نامشهود و دستورالعمل اجرائی روش های ارزش گذاری دانش فنی محصولات دانش بنیان و همین طور استانداردهای حسابداری و نحوه محاسبه استهلاک آن با همکاری وزارت اقتصاد و معاونت علمی فناوری رییس جمهور تدوین شود.
از نکات جالب دیگر در این طرح مربوط به بانکها و مؤسسات اعتباری است که اگر با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح های مصوب شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان، سرمایه گذاری مشترک داشته باشند بعنوان فعالیت بانکی تلقی شده و می بایست حداکثر بعد از ۷ سال از تاریخ شروع سرمایه گذاری نسبت به پایان و خروج از آن اقدام نمایند.
حذف موانع در فضای کسب وکار یکی از نیازهای اصلی شرکت های دانش بنیان است. در زمینه بازار سرمایه نیز امتیازهای خوبی برای شرکت های دانش بنیان دیده شده که عمدتا در زمینه تسهیل تامین مالی و ارزش گذاری دارایی های نامشهود است.
انتظار برای رشد حوزه های دانش بنیان همزمان با تصویب و ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان، افزایش ۹ هزار شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ را هدف گذاری کرده که انتظار برای ورود حتی یک سوم این شرکتها به بازار سرمایه بوسیله روش های مختلف می تواند به رشد اندازه کل بازار سهام و شادابی بورس ها کمک شایانی نماید.
بی تردید ایجاد شفافیت و ثبات هرچه بیشتر قوانین و پرهیز از تفسیرهای سلیقه ای از مقررات و ایجاد و گسترش نهادهای مردمی در تمام حوزه های اقتصادی در کنار الزام برای ارائه صورت های مالی شرکت های برمبنای استاندارد صورت های مالی بین المللی (IFRS) و مقررات زدایی در گرفتن مجوزهای فعالیت و انواع تمهیدات می تواند در توسعه کارآفرینی در اقتصاد دانش بنیان کمک شایانی نماید.
به دور از واقعیت نیست که بازار بدهی جز لاینفک بازار مالی بوده و تامین منابع مالی بعنوان بازوی توانمند نهادهای مالی از فاکتورهای مهم در تعمیق نظام مالی کشورها شمرده می شود.
از این رو طراحی ابزارهای نوین مالی متناسب با نیازهای متنوع سرمایه گذاران و فعالان حوزه دانش بنیان و توسعه و انتشار اوراق بدهی اسلامی می تواند کارکرد بورس ها در بازار سرمایه را در این اقتصاد پر اهمیت تر سازد.
تأمین کالاهای اساسی در کنار صنایع دانش بنیان اکنون در الویت کشورهای دنیاست و این در حالیست که در صحبت های نوروزی رهبر انقلاب نیز تکیه بر اقتصاد دانش بنیان با مثال های تأکیدی از صنعت کشاورزی بسیار قابل تأمل بود.
با توجه به ارتقای درآمد ارزی دولت از محل فروش نفت می توان انتظار داشت که این درآمدها در روند زمانی مشخص در صنایع پایین دستی مزیت دار کشور همچون برای تعمیرات اساسی مجتمع های پتروشیمی و یا راه اندازی و توسعه آنها و کوشش برای جلوگیری از خام فروشی در کشور هزینه شود.
نامگذاری امسال با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی باتوجه به عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی در کشورهای درحال گذار به سمت ثبات کلان اقتصادی و کنترل تورم آنجایی اهمیت می یابد که درمی یابیم کشورهایی که رشد سریع و یکدستی در اقتصاد خود داشته اند، نقش بخش خصوصی واقعی آنها در تولید ناخالص داخلی بسیار بالاتر از کشورهایی بوده که رشد کُند و غیر یکنواختی را تجربه کرده اند.
همچنین رشد اقتصادی کشورهایی که تورم را کنترل کرده اند یا با فاصله گرفتن از قیمت های دستوری در بازار، سریع ترین بهبود را در تولیدات و به تبع آن رشد متوسط صادرات تجربه کرده اند بسیار سریع تر از سایر کشورها بوده است.
بر این اساس افزایش تولید که بتواند اشتغال مؤثر را به همراه داشته باشد راه نجات اقتصاد ایران از رکود و تورم و سایر محدودیت های بیرونی مثل تحریم ها است. به جهت اینکه بتوان تولید پویا و جهنده ای داشت می بایست به تکنولوژی و دانش فنی بعنوان منشأ اقتدار تکیه کرد.
با توجه به تحریم ها و سیاست های خصمانه غرب و یا رقابت های کاذب کشورها در ارائه و انتقال تجارب فنی و تکنولوژی دانش بنیان به ایران، طبیعی است که کشور می بایست بر روی توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان بمنظور طراحی و تولید صنایع برتر و محصولات دانش بنیان تمرکز کند.
در این زمینه لازم است مجلس شورای اسلامی هرچه سریع تر با ابلاغ قانون طرح جهش تولید دانش بنیان به دولت، پشتیبانی از این صنایع در کشور را تسریع نماید.

1401/02/21
19:18:52
5.0 / 5
609
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت کاربران پول من در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما

پول من، همراه شما در راه موفقیت مالی