رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام كرد؛
برداشت بیش از 60 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط دولت قبل
به گزارش پول من، رییس سازمان برنامه ضمن اشاره به برداشت 60 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی توسط دولت قبل، اظهار داشت: 534 هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراقی است که سررسید آنها در طول دولت 13 خواهد بود.
به گزارش پول من به نقل از مهر، سید مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگوی ویژه خبری درباره ی شرایط اقتصادی کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم توضیح داد و اظهار داشت: از مرداد ۱۴۰۰ که کار را شروع کردیم، مشکل اصلی ما حقوق همان ماه بود. چون در خزانه منابعی نبود. حتی اعضای کابینه دولت قبل در جلسات اول به ما می گفتند شما با کدام پول می خواهید حقوق مردادماه را پرداخت کنید؟
معاون رییس جمهور اضافه کرد: در آخر دولت قبل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که به سبب خالی بودن خزانه این تخصیص ها مانده بود. از تنخواه هم نمی شد استفاده نمائیم برای اینکه برمبنای قانون، ۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ می توانستیم استفاده نمائیم که دولت قبل آنرا تمام و کمال بهره برده بود. مضاف بر این متوجه شدیم که با سررسید اوراق هم روبرو می باشیم. ۵۳۴ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراقی است که سررسید آنها در طول دولت سیزدهم خواهد بود.
میرکاظمی افزود: سال قبل ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مصرف شده در دولت قبل را تسویه کردیم.
وی افزود: امسال هم ماهی ۱۵ هزار میلیارد تومان درحال تسویه اوراق مصرف شده قبل هستیم. از طرفی حدود ۳ هزار همت پروژه های نیمه کاره در سطح کشور روی زمین مانده بود. بر اساس گزارش ها هم ۱۶.۹ سال، متوسط عمر این پروژه ها بود. اگر به همین ترتیب جلو برویم، چندین سال طول می کشد تا این پروژه ها به سرانجام برسد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از رکورد زدن تخصیص بودجه عمرانی آگاهی داد و اظهار داشت: سال قبل با مدیریتی که در هزینه ها و افزایش درآمد صورت گرفت، در آخر سال برای نخستین بار بیشترین میزان پرداخت تملک دارایی سرمایه ای را داشتیم و حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پرداخت گردید. البته باتوجه به تورم، ارزش این مقدار ۲۰۲ همت نیست، اما عدد بزرگی شمرده می شود.
وی اضافه کرد: هر چه جلوتر می رفتیم با بدهی های جدیدی روبرو می شدیم مثل برداشت از صندوق توسعه ملی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که توسط دولت قبل به وجود آمده بود. این ها تعهداتی است که دولت سیزدهم باید آنها را پرداخت کند. یا در حوزه واکسن هم گفته می شد واردات آن به FATF وابسته است، اما در دولت سیزدهم هم قسمتی از پول ها آزاد و هم واکسن هم وارد شد.
میرکاظمی به کاهش تولید گندم در سال قبل اشاره نمود و اضافه کرد: مورد بعدی خشکسالی بود که با آن روبرو شدیم که تولید ما را پایین آورد و نیاز به واردات بیشتر شده بود. از طرفی قیمت های جهانی نیمه اول ۱۴۰۰ بالا رفته بود.
معاون رییس جمهور افزود: در بودجه ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی گذاشته شده بود که ۶.۵ میلیارد دلار آنرا دولت قبل مصرف کرده بود و میزان ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر خط قرمز بود. بدهی به بانکها و بدهی به تامین اجتماعی از چالش های دیگر این دولت بوده که جزو تعهدات ما قرار گرفته است.
وی به گران شدن قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی اشاره و اشاره کرد: سال قبل در سه نوبت افزایش قیمت جهانی داشتیم و در بعضی اقلام تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد: در سال قبل ۴.۵ میلیون تن برداشت گندم داشتیم در صورتیکه مصرف کشور ۱۱.۵ میلیون تن است. این در حالیست که باید ۵ میلیون تن هم ذخیره داشته باشیم. در نیمه دوم ۱۴۰۰ مجدداً یک افزایش قیمت جهانی دیگری رخ داد و در آخر سال هم جنگ روسیه و اوکراین بود که موجب سومین افزایش قیمت جهانی شد.
میرکاظمی به فواید حذف ارز ۴۲۰۰ هم پرداخت و اظهار داشت: برای حذف ارز ترجیحی باید بگوییم که مصرف کاذب زیادی داشتیم و کالاهای یارانه ای ما در کشورهای همسایه به وفور دیده می شد. محصولات وارداتی یا تولیدی با ارز ۴۲۰۰ سه روز بعد از عرضه در بازار داخلی، در بازارهای منطقه به فروش می رفت.
وی در پاسخ به این پرسش که شرایط اقتصادی هم اکنون نسبت سال قبل چه تغییر کرده هم اظهار داشت: نمی گویم تنگناهایی که داشتیم رفع شده چونکه بدهی ها و اوراق ها تا اختتام برنامه دولت سیزدهم وجود دارد. یعنی امسال باید حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را تسویه نماییم. این مساله برای سال های آتی هم وجود دارد. در برنامه دولت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه می شود و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان منتشر خواهد شد.
میرکاظمی درباره ی برنامه مشخص دولت برای طرح های نیمه تمام هم توضیح داد: پروژه های نیمه کاره مختلف به ارزش حدود ۳ هزار همت در سطح کشور وجود دارد و میزان منابعی که هر سال در بودجه گذاشته می شود به اندازه ای نیست که بتوانیم آنها را پیش ببریم. یعنی این میزان پرداخت می شود، اما میزانی که تعدیل می خورد بیش از میزانی است که پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: تعداد زیادی پروژه تعریف شده که هیچ ضرورتی نداشته اند. چه ضرورتی دارد منابع را صرف طرح هایی نماییم که غیراقتصادی هستند. باید بطور مؤثر عمل نماییم. بنا بر این پروژه جدیدی تعریف نمی گردد و به ندرت موضوع جدیدی در یک استان تعریف می شود.
میرکاظمی در آخر به عدم استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی هم اشاره نمود و اظهار داشت: بودجه کشور در میان ۱۲۰۰ دستگاه توزیع می شود و زمانی ممکنست یک دستگاه نیاز بیشتری به پول داشته باشد. ماده ۱۲۵ این امکان را می دهد که دولت در زمان نیاز از منابع شرکتها برداشت کند و بمحض این که آنها نیاز داشتند یا مسئله مالی تامین شد این پول بازگردد. در حقیقت هیچ شرکتی در زمان نیاز بی پول نمی ماند. حسن این روش این است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده نمی نماید. بانک مرکزی در بعضی از ایام، خلق پول می کند. در مواقعی که دولت پول نیاز دارد، بانک مرکزی اعتبار می دهد که به آن پول پرقدرت گفته می شود. اما اگر این پول از خود حساب های دولتی برداشته شود بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، تورم کمتری نسبت به استقراض از بانک مرکزی به وجود می آورد.
منبع: پول من
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت کاربران پول من در مورد این مطلب