نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات كشاورزی:

ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود

ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود به گزارش پول من، مرکزی نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود تا بازارهای جهانی انار را از دست ندهیم.


صدرالدین نیاورانی در نشست تخصصی با عنوان صادرات انار و فرآورده های آن، فرصتها، چالشها و راهکار ها که به همت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی دفتر ساوه و هم مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه در دفتر اتاق بازرگانی واقع در شهرصنعتی کاوه برگزار شد، با تأکید بر این که بسته بندی نقش بسزایی در تقویت صادرات محصول دارد بر لزوم تشکیل کمیته در اتاق بازرگانی متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به منظور تولید محصول سالم و عاری از آفت و هم عاری از مشکل دانه سفیدی انار تصریح کرد.
اضافه کرد: محصول سالم آبروی شهر است و اگر محصول سالم روانه بازارهای خارجی شد بطور قطع خریداران خارجی مشتری دائمی و خریدار مستمر محصول خواهند بود.
وی با تأکید بر این که برای تقویت صادرات باید محصول سالم تولید کرد، اضافه کرد: ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود تا بازارهای جهانی انار را از دست ندهیم.
وی بیان نمود: نباید صادرات انار صرفاً به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه صورت گیرد که به هیج عنوان صادرات موثری نیست. خیلی از کشورهای همسایه نظیر افغانستان و هندوستان انار دارند و به سایر کشورها صادر می کنند و ایران نمی تواند در کشورهایی که صاحب انار هستند صادرات موفق انجام دهد.
نیاورانی با تأکید بر این که انار ایران باید به بازارهای جهانی دورتر نظیر کشور کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و... که انار ندارند صادر کند، اضافه کرد: در کشوری نظیر عربستان انار تولید می شود ولی به سبب پوست نازک، قابلیت جابجایی ندارد و صرفاً برای مصرف داخل مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تاکید براینکه در دنیا نمی توان جلوی تجارت را گرفت، اضافه کرد: سیاست دولت در حوزه صادرات، انتقال انار به کشورهای همسایه است ولی این کشورها بازار انار ایران نیستند و باید به بازارهای دوردست دست یافت گرچه برخی موانع نظیر تحریم در این راه وجود دارد ولی باید راهکارهایی برای چرخش ارز کشور ایجاد کرد تا این درآمد با ارزآوری به بدنه اقتصادی کشور برگردد.
نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد: استفاده از برند انار ایران توسط برخی کشورها و صادرات آن به سایر کشورها جفا و ظلمی است که به انار تولیدی کشور وارد شده است و متاسفانه محصول ایران در بازارهای ترکیه با بسته بندی شیک به سایر کشورها صادر می شود.
مسئول نمایندگی اتاق بازرگانی استان مرکزی در ساوه هم اظهار داشت: ساوه به سبب شرایط اقلیمی و آب و هوایی تولیدکننده انواع محصولات کشاورزی است و در جشنواره ملی انار جای خالی اظهار نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان انار این شهرستان احساس شد.
سیدسعید رضوانی با اشاره به این که حدود نیمی از صنایع استان مرکزی در ساوه مستقر است، اضافه کرد: در قطب صنعتی کشور با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی ایران تنها چهار کارت بازرگانی کشاورزی وجود دارد که جای تاسف است.
وی اشاره کرد: انار تولیدی ساوه نسبت به انار سایر نقاط کشور از کیفیت بالایی برخوردارست و در حوزه صنایع تبدیلی هم این شهرستان سرآمد است اما در حوزه صادرات، موانع بزرگی بر سر راه این محصول قرار دارد.
مسئول مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه هم به اهداف برگزاری این نشست تخصصی اشاره نمود و اظهار داشت: این نشست با هدف عرضه راهکار ها و فرصت ها به منظور تولید انار باکیفیت و عاری از هرگونه آفت تشکیل شده تا بتوان با بهره گیری از نظرات اساتید دانشگاهی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این مهم دست یافت.
حسین رفیعی با اشاره به این که انار ساوه از نظر کیفیت و طعم زبانزد عام و خاص است، اضافه کرد: برخی چالش ها در مورد تولید انار نظیر آفت کرم گلوگاه، آفتاب سوختگی، دانه سفیدی و... وجود دارد که نیازمند بررسی کارشناسانه و عرضه نظرات تخصصی با بهره بردن از نظرات شرکتهای دانش بنیان است.
وی خواهان انتقال دانش روز تولید انار سالم و عاری از هر گونه آلودگی و آفت به تولیدکنندگان انار قطب تولید این محصول در ساوه شد و اظهار داشت: نشست تخصصی صادرات انار و فرآورده های آن، فرصت ها، چالش ها و راهکار ها فرصتی برای انتقال دانش و علم روز به تولیدکنندگان برگزار شده است تا بتوانند با خاطری آسوده محصول خویش را صادر و برای کشور ارزآوری و خلق ثروت کنند.
در ادامه محمد روستایی از باغداران و تولیدکنندگان انار ساوه اظهار داشت: فروش انار سایر نقاط کشور به نام انار ساوه باعث بروز خدشه به برند انار این شهرستان شده است.
وی ادامه داد: عرضه انار سایر نقاط کشور در مبادی ورودی و خروجی ساوه و هم انبار کردن آن در بعضی سردخانه های شهرستان سبب شده تا به سبب مخلوط شدن انار سایر نقاط با انار ساوه، با آفت های گوناگونی مواجه شویم و کیفیت انار این منطقه زیر سوال برود.
علی یزدان پناه دیگر باغدار و تولید کننده انار ساوه هم اظهار داشت: تا سال ۱۳۸۶ صادرات انار رونق داشت و بعد از آن کاهش پیدا کرد که مشکل اساسی نبود بازار مناسب و ارتباط گیری موثر با دنیاست.
وی ادامه داد: هیچ صادر کننده ای در حوزه انار به صورت ممتد نتوانسته است کار صادرات انجام دهد که بیشتر به تحریم، نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بر می گردد.
وی به نبود صادر کننده حرفه ای در حوزه انار اشاره نمود و اضافه کرد: تولیدکننده و صادرکننده دو مقوله جدا از هم اما پیوسته با یکدیگر هستند و باید با هم افزایی نسبت به تولید محصول سالم و فراهم کردن بستر صادراتی کمک کنند.
یزدان پناه اضافه کرد: محصول فرآوری نشده به مراتب ارزش کمتری نسبت به محصول فرآوری شده دارد و باید با توسعه صنایع تبدیلی محصول تولیدی را فرآوری کرد و در بازارهای جهانی عرضه نمود.
در ادامه این نشست شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون صادرات انار و فرآورده های آن، فرصت ها، چالش ها و راهکار ها پرداختند.
استفاده از تجربیات جهانی در حوزه صادرات انار، مشخص کردن جغرافیای خاص برای انار ساوه، برطرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در حوزه صادرات، عرضه راهکارهای تخصصی برای مبارزه با آفات انار، راه اندازی انجمن ملی انار و ثبت آن در اتاق بازرگانی ایران، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان برای تولید محصول کیفی و برگزاری نشست های تخصصی در اتاق بازرگانی ایران و هم معاونت فناوری ریاست جمهوری همچون مواردی بود که در این نشست عنوان شد.



1401/08/12
15:02:56
5.0 / 5
350
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , پرداخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما