سیاه نمایی دستكاری چین در  ارز یوان نوعی یك جانبه گرایی است

سیاه نمایی دستكاری چین در  ارز یوان نوعی یك جانبه گرایی است پول من: وزارت خزانه داری آمریكا چین را به دستكاری یوان متهم كرد؛این نه تنها با استاندارد وزارت خزانه داری درباره تشخیص كشور دستكاری كننده ارز هماهنگ نیست، بلكه اقدام یك جانبه گرایی آمریكایی ها است.



به گزارش پول من به نقل از رادیو بین المللی چین، وزارت خزانه داری آمریكا ۶ اگوست(۱۵ مرداد) چین را به دستكاری ارز یوان متهم كرد، این نه تنها با استاندارد خود وزارت خزانه داری آمریكا درباره تشخیص كشور دستكاری كننده ارز هماهنگ نیست، بلكه اقدامی در امتداد یك جانبه گرایی و حمایت‎گرایی آمریكایی‎ها به شمار می‎رود و ضمن نقض شدید مقررات بین‎المللی در سطحی گسترده بر وضعیت اقتصادی و مالی جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وزارت خزانه داری آمریكا ماه می با انتشار گزارشی عنوان كرد: طبق سه ماده معیار تدوین شده این وزارت درباره كشور دستكاری كننده ارز، چین تنها استاندارد ۲۰ میلیارد دلار مازاد تجارت با آمریكا را رعایت می كند و در كسب برتری تجاری ارز خودرا دستكاری نمی نماید. اما تنها پس از دو ماه، وزارت خزانه داری آمریكا نتیجه خودرا لغو كرده است، این یك رویكرد عملی متناقض و عهدشكنی است.
طبق شناخت مشترك سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول، صندوق بین الملی پول یك نهاد تخصصی برای مدیریت نرخ ارز بین المللی است. نظر حرفه ای آن فرض و مبنای تشخیص در مورد كنترل یك كشور در خصوص نرخ ارز است، این كه كشوری ارز خودرا دستكاری كرده یا نه، در این زمینه، آمریكا به هیچ وجه حق ندارد كه نرخ ارز كشورهای دیگر را بطور یك جانبه ارزیابی كند. در رایزنی ماده چهارم چین صندوق بین المللی پول كه اخیرا اختتام یافت، این سازمان نرخ یوان را حدودا مطابق با موقعیت اساسی دانست. آمریكا مقررات چندجانبه گرایی را نقض كرده و با نادیده گرفتن ارزیابی نهاد موثر، برپایه سود خود برچسب" دستكاری نرخ ارز" را به چین زد. چنین روشی، نوعی یك جانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری، ذهنیت سلطه جویی و استكبار را نشان داده است.
از آغاز ماه اگوست سال جاری، ارزش رن مین بی (یوان) تا اندازه ای كاهش یافته كه علت آن نیز به جهت تحولات اوضاع اقتصادی و نوسان‎های مربوط به عرضه و تقاضا در بازارهای ارز بین‎المللی به خاطر افزایش اصطكاك تجاری بوده است. چین نظام نرخ شناور ارز مدیریتی را با عنایت به عرضه و تقاضا در بازار اجرا می كند، عرضه و تقاضا در بازار نقش تعیین كننده ای ایفا می كند. چین همواره تعهدات خودرا در مساله نرخ ارز كه در نشست های سران گروه بیست تنظیم شده عملی كرده، این درحالیست كه از شروع سال ۲۰۱۸ میلادی تا كنون، آمریكا همواره بر اصطكاك تجاری میان دو كشور دامن زده، چین همواره به عدم كاهش ارزش پول خود برای افزایش نیروی رقابت پایبند بوده و هیچ گاه بوسیله نرخ ارز قصد رویارویی با اصطكاك تجاری نداشته است.
هدف اصلی آمریكا از گذاشتن برچسب «كشور دستكاری كننده ارز» به چین این است كه به اعمال فشار حداكثری بر چین ادامه دهد و پیش بینی فعالان بازار را مختل كرده و اقتصاد چین را تحت فشار قرار دهد. اما چنین رفتاری نه تنها بر خود آمریكا و دیگران زیان می رساند، بلكه آشفتگی بازار مالی را به دنبال داشته، جلوی احیای تجارت و اقتصاد جهانی را نیز خواهد گرفت. عدم تعادل تجاری چین و آمریكا با عواملی مانند كمبود سپرده های داخلی آمریكا، كنترل بر صدور تولیدات فنی عالی به چین و جایگاه دلار بعنوان پول ذخیره بین المللی ارتباط دارد. بهتر است آمریكا مسایل ساختاری خود را حل كند نه این كه بی اساس كشورهای دیگر را به دستكاری نرخ ارز متهم كند.
در حقیقت بانك مركزی چین همواره برای حفظ ثبات اساسی نرخ یوان در سطح معقول و متوازن تلاش نموده است. طبق داده های منتشره بانك تسویه جهانی، از سال ۲۰۰۵ تا ژوئن سال ۲۰۱۹، نرخ اسمی ارز یوان ۳۸ درصد و نرخ واقعی ۴۷ درصد افزایش یافته است. یوان قوی ترین ارز در گروه بیست است و نیز یكی از ارزهاییست كه ارزش آن در سراسر جهان به میزان زیاد بالا رفته است. اگر اقتصاد با ثبات باشد، نرخ ارز نیز با ثبات خواهد بود. عوامل مثبت انباشته شده در اقتصاد چین پشتیبانی قوی از یوان شمرده می شود. سیاه نمایی به اصطلاح«دستكاری چین در نرخ ارز» بدون تردید با شكست رو به رو می شود.


منبع:

1398/05/18
16:22:56
5.0 / 5
4709
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما