وضعیت بازار سكه و ارز

وضعیت بازار سكه و ارز به گزارش پول من كاهش قیمت سكه با استفاده از حراج آن در بازار روشی مقطعی و كوتاه مدت است و در بلندمدت بطور قطع بر افزایش قیمت آن می افزاید؛ همینطور بخشی از افزایش قیمت سكه و طلا به علت تبدیل نرخ ارز به ریال است.



به گزارش پول من به نقل از مهر، محمدصادق حمیدیان، عضوی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و ایران با تشریح وضعیت كنونی بازار سكه و ارز اعلام نمود: قیمت طلا و ارز هر دو متغیرهایی هستند كه نقش مهمی در اقتصاد كشور دارند و تولید نوسان در هر یك از آنها بر سایر متغیرهای كلان اقتصادی اثرگذار بوده و برنامه ریزی های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهند. از آن جاییكه سهم عظیمی از درآمدهای كشور حاصل از فروش نفت است، از این رو قیمت آن از عوامل اثرگذار بر قیمت طلا و ارز خواهد بود. البته طبیعی است كه قیمت طلا متاثر از قیمت جهانی است؛ اما در كشور به علت تغییرات ارزش دلار، نرخ بهره بانكی، وقایع جغرافی – سیاسی، نوسانات قیمت طلا بسیار بیشتر از نوسانات قیمت جهانی آن است.
همچنین وجود انتظارات تورمی و شوك های حاصل از سایر متغیرها باعث شكل گیری نوعی هیجان در این بازار و افزایش قیمت آن می گردد. اما به جهت اینكه یك سرمایه گذار بتواند سود بیشتری از سرمایه خود كسب كند در سبد دارایی خود از تركیبات مختلفی از دارایی استفاده می نماید و چنانچه احساس كند درصد تغییرات در هر یك از دارایی آنقدر زیاد است كه حاضر به پذیرش ریسك آن نباشد از سبد دارایی خارج كرده و متغیر دیگری را جایگزین می نماید.
از دیدگاه سرمایه گذاران طلا و ارز هر دو رقیب یكدیگر هستند؛ چون كه نرخ ارز معمولا بر پایه دلار سنجیده می گردد. به نظر می رسد تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت داخلی طلا اثری غالب باشد یعنی هر چه قیمت دلار افزایش پیدا كند سرمایه گذار به سمت بازار طلا سوق پیدا می كند و با افزایش تقاضا قیمت طلا هم افزایش می یابد. این مورد در مورد كشورهایی كه مصرف كننده عمده طلا هستند با استفاده از كاهش تقاضا سبب كاهش قیمت آن می شوند.
در كشورهایی كه بازار مالی مدیریت شده و ثابت ندارند هر گونه تغییر در قیمتهای جهانی بازار داخلی آن كشور را به سمت مخالف سوق می دهد. با تصویب كاهش نرخ سود سپرده های بانكی توسط بانك مركزی، امید بر آن بود تا سپرده های موجود در بانكها به سمت صنعت و تولید روانه گردند اما وقتی سودآوری موازی در بازار ارز و سكه زیاد شد مردم رفته رفته از بازار سرمایه به این بازارها كشیده شدند و عرضه و تقاضای بازار بر هم ریخت كه منجر به بلوكه شدن منابع و سرمایه ها به شكل دلار و طلا در خانه ها شد.
این سبب شد تا در كشور روند حركتی قیمت طلا متاثر از قیمت ارز شود. نوسانات نرخ ارز به تازگی سبب شده كه علارغم كاهش قیمت جهانی طلا، حباب قیمتی در كشور از قیمت سكه تولید شود بدین ترتیب كه نوسانات بازار ارز جذابیت سرمایه گذار را می كاهد و به علت ریسك از دست دادن سرمایه به سمت بازار طلا كشیده می شوند با افزایش تقاضا برای طلا یك شكاف قیمتی بین قیمت جهانی و قیمت كاذب داخلی تولید می گردد كه اجازه كاهش قیمت طلا را متناسب با قیمت جهانی نمی داد.
از طرفی هم سیاست های هیجانی دولت آمریكا و مبهم بودن آینده برجام سبب شده بازیگران با قیمت های گاها بالاتر از نرخ بازار اقدام به خرید سكه كنند و همین مبحث سیگنال افزایشی را به سایر معامله گران بازار داد و افزایش تقاضای جدید در بازار همچون مهم ترین عواملی بودند كه زمینه ساز تغییر مسیر داخلی سكه و طلا در كشور شدند.
چنانچه دولت سیاست تثبیت یا تغییر قیمت دلار به دور از هیجان های سفته بازی در پیش نگیرد، صنایع فعال كشور كه هم اكنون ضعیف هستند، قدرت تحمل شوك قیمتی را نخواهند داشت و بدین ترتیب افزایش شتابی دلار به سطوح ذكر شده به ضرر جامعه خواهد شد.
دولت با اتخاذ سیاستهایی كه منشا كنترل قیمتی نداشته باشند با استفاده از شفافیت موضع بانك مركزی و كوشش برای خارج كردن ارز از سبد دارایی خانوار می تواند تا حدودی نوسانات آن را كنترل نماید. اما دولت با وجود وعده تك نرخی شدن ارز در سال پیش رو متاسفانه در لایحه بودجه سال ۹۷ خبری از تك نرخی شدن ارز دیده نشد كه خود رانت اقتصادی زیادی را برای گروه های خاص تولید خواهد نمود. تعیین نرخ ارز معادل ۳۵۰۰ در این لایحه به عده ای خاص تخصیص می یابد و سایر فعالین اقتصادی مجبور به تهیه آن از بازار آزاد به قیمت آزاد خواهند شد كه فشار را بر روی فعالان بیشتر خواهد نمود. دولت بایستی سیاستی را در پیش بگیرد تا در شرایط كنونی كه نرخ تورم در آستانه دو رقمی شدن است ضربه سختی به تولید كشور وارد نشود.
شاید مطلوب ترین سیاست مدیریت كوتاه مدت این دو بازار باشد. كاهش قیمت سكه با استفاده از حراج آن در بازار روشی مقطعی و كوتاه مدت است و در بلندمدت بطور قطع بر افزایش قیمت آن می افزاید. همینطور بخشی از افزایش قیمت سكه و طلا به علت تبدیل نرخ ارز به ریال است و تا زمانی كه نرخ ارز روند صعودی داشته باشد شاهد افزایش قیمت سكه هم خواهیم بود. شاید زیرساختهای لازم برای اجرای یكسان سازی نرخ ارز فراهم نباشد اما بانك مركزی بایستی این امر را جز اهداف اصلی خود قرار دهد و تمام تلاش و تلاش خویش را انجام دهد تا یكسان سازی صورت گیرد تا با كاهش رانت خواری بعضی گروه های خاص قیمت سكه و طلا هم متناسب با قیمت جهانی تنظیم گردد.
 

1396/09/28
17:21:09
5.0 / 5
4748
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما