تبادل فناوری یا اختراع مجدد چرخ !

تبادل فناوری یا اختراع مجدد چرخ ! پول من: فعالان عرصه صنعت معتقدند آزاد شدن واردات خودرو  اقدام شایسته ای است و انتظار دارند این باب برای تعدادی از حوزه های صنعتی پیشرفته نیز باز شود؛ چونکه در سایه تبادل آزاد فناوری است که می توان انتظار داشت شرکتها در یک بازار رقابتی، محصولاتی باکیفیت و دانش بنیان تولید کنند؛ در غیر این صورت باید ˮچرخ را از نو اختراع کنیمˮ.


مهندس منصور ندیم فرد از فعالان و مشاوران با سابقه در زمینه سیستم های تهویه مطبوع در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اقدام کشور در حوزه مسدود شدن مسیر واردات با هدف پشتیبانی از تولید داخل، اظهار داشت: ممنوعیت فله ای واردات که عکس العملی به شوک از دست دادن درآمدهای ارزی کشور بر اثر تحریم های غیرانسانی رئیس جمهور وقت امریکا بود، شاید در وهله اول منطقی به نظر می رسید اما در کلیتِ داستان، اقدامی اشتباه بود. چین در اوج صدور همه چیز به مفهوم واقعی به کل دنیا همیشه از واردات استقبال کرده و می کند؛ چونکه ورود نمونه های با کیفیت را برای خود فرصتی می داند تا مشابه آنرا با مهندسی معکوس و با هزینه ای کمتر تولید و صادر کند؛ در حقیقت واردات پیش درآمدی بر تولید و سپس صادرات بوده و خواهد بود.
وی با تاکید بر این که زمانی قدرت رقابت افزایش می یابد که یک رقابت آزاد حاکم باشد، اشاره کرد: این که در کنار واردات کالاهای مورد نیاز کشور، تولیدکنندگان جنس بهتری تولید کنند، از بدیهیات است و داستان صنعت خودرو شاهد این مدعاست.
ندیم فرد اظهار نمود: وقتی اعلام می شود با هدف پشتیبانی از محصولات داخلی هیچ محصولی از خارج وارد نشود، نشان از بی اعتمادی دولت به تولیدات داخلی است؛ چون ظاهرا براین باورند که هر محصولی که از خارج وارد کشور شود، اساسا از تولید داخل بهتر است، در صورتیکه هیچ گاه به طور کلی اینگونه نیست.
این فعال بخش صنعتی، نمونه بارز محصولات مرغوب داخلی را "پارس خزر" عنوان نمود که کیفیت آن از خیلی از محصولات خارجی چون مشابه چینی برتر است، تصریح کرد: این امر نشان میدهد که اگر بخواهیم جنس باکیفیت تولید نماییم، امکان دانشی آن در کشور وجود دارد.
وی افزود: در گام بعدی لازم است که برای تولید داخل چالش ها مرتفع شود. اگر اشکال در مواد اولیه است، اهتمام شود به تولیدکننده در این عرصه کمک گردد و در غیر این صورت مسیر واردات هموار شود.
ندیم فرد، اشاره کرد: مشکلات و چالش ها در عرصه تولید، زمانی ایجاد می شود که بخواهیم جلوی روند تبادل تجاری و فناوری را بگیریم.
تصمیمی که برای واردات ماشین گرفته شد
ندیم فرد به اقدام کشور برای واردات خودرو اشاره نمود و افزود: در زمینه خودرو به سبب فشارهای زیاد، کشور زودتر به این نتیجه رسید که سیاست منع واردات خودرو یک سیاست اشتباه است، چون بسته شدن درها سبب پیشرفت شرکت های خودروساز نشد، ضمن آنکه تمام سازندگان دنیا هم خودشان مونتاژکننده هستند.
وی این امر را قابل تسری به سایر حوزه های صنعتی مانند سیستم های سرمایشی و گرمایشی و چیلرها دانست و اظهار نمود: خیلی از تولیدکنندگان کشور به آسانی می توانند بهترین محصولات را تولید کنند، ولی زمانی که درهای واردات بسته می شود، تولیدکنندگان بی رقیب، محصولات خودرا با بالاترین سود و پایین ترین کیفیت به مشتریان تحمیل می کنند.
این فعال حوزه صنعتی، با اعلان اینکه حالا ساختار جهانی به شکلی شده است که همه قطعات یک سیستم در یک کشور ساخته نمی گردد، اضافه کرد: بعنوان نمونه یک چیلر با استاندارد بالا وقتی به بازارهای جهانی عرضه می شود، کمپرسور آن از آلمان یا فرانسه یا امریکا یا چین، "فن" آن ساخت ایتالیا یا آلمان، قطعات کنترل آن از امریکا یا فرانسه است و این قطعات گردآوری شده و تبدیل به چیلر می شود. در حقیقت تولیدکننده، خالق تکنولوژی و مهندسی است و همین مورد، تولیدات را از هم متمایز می کند.


وی بسته شدن راه واردات برای ارتقای کیفیت محصولات را منطقی ندانست و اظهار داشت: مقوله هایی مانند خودرو، در سطح عمومی دارای تکنولوژی پیچیده ای نیستند، مگر در بحث فناوری های بسیار جدید مانند سیستم های خودران. نمونه دیگر آن سیستم های چیلر است که در آن بتازگی از یکسری کمپرسورهایی استفاده می شود که بدون روغن، بر روی بالشتکی از مغناطیس کار می کند. این فناوری ها در اختیار همه کشورها قرار می گیرد و ما با منع واردات عملا کشور را از دریافت چنین فناوری هایی که دارای راندمان بسیار بالایی است، محروم کرده ایم و از تکنولوژی های دهه شصت میلادی به اجبار مشغول استفاده ایم، در حقیقت خودمان را، خیلی مشکل تر از تحریم های کشورهای غربی، تحریم کرده ایم!
ندیم فرد، افزود: این که چه محصولی برای واردات غیر لازم است و چه محصولی ضروری؛ بسیار پیچیده، مهم و تخصصی است، نه یک سیاست مدار صرف و نه یک اقتصاددان و نه یک تکنسین یا سوداگر به تنهایی نمی توانند در این مورد عمل کنند و محتاج مطالعه و تحقیق است، اما متاسفانه نتایج حاصله نشان میدهد بنیان این تصمیمات از دانش بی بهره بوده است. در چنین شرایطی که دریافت فناوری ها را با دشواری همراه کرده ایم، تولیدکننده می کوشد که از محصولات در اختیار سود بیشتری کسب کند و در این میان گاهی بی اخلاقی هایی صورت می گیرد.
وی اشاره کرد: در ساخت یک دستگاه نسبتا پیچیده مانند چیلر، چندین عامل دخیل است؛ نخست قطعات و اجزای مهم که حدود ۸۰ درصد آن باید از خارج تهیه شود، دوم تکنولوژی، استاندارد و تست های معتبر که در این بخش هم ما فعلا حرفی برای گفتن نداریم و نهایتاً شاسی سازی و کارهای فلزی و دستمزد کارگر که بخش کمی از کار را تشکیل می دهد. بدین معنا که ساخت یک دستگاه چیلر در داخل نه فقط از ارزبری جلوگیری نمی کند، بلکه راه را برای حضور واسطه ها و انواع تقلبات و کم و بدفروشی ها نیز گشوده و به سبب نبود امکانات تست و نداشتن استاندارد معتبر آنچه حاصل می شود اعتباری از نظر مهندسی ندارد. البته هستند تولیدکنندگان معتبری که در حضور تولیدات کشورهای صنعتی هم قابلیت کار، افزایش توان علمی و پیشرفت را دارند؛ ولی این آشفته بازار هیچ ربطی به دنیای مهندسی و تکنولوژی و ارائه محصول خوب و بادوام و صحیح به مصرف کننده ندارد.
وی اظهار داشت: در نهایت ارزی از کشور خارج می شود و سیستم هایی خریداری می شوند که گاهی کارایی خوبی ندارند و محصولی از آنها ایجاد می شود که عملا هیچ کاربردی ندارد و تنها هدر رفت منابع را در پی خواهد داشت و این امر بیشتر به کشور ضرر می رساند.
نبود زیر ساخت های آزمایشگاهی چالش دیگر صنعتگران
ندیم فرد، وجود امکانات اجرای تست های استاندارد را از دیگر موضوعات مورد نیاز برای تولید محصولات باکیفیت و قابل رقابت دانست و با تاکید بر این که در ایران چیزی به نام اتاق تست استاندارد نداریم، اظهار داشت: گاهی شنیده می شود که دوستان اتاقی برای تست ساخته اند، اما وقتی کالیبراسیون دوره ای دستگاه های اندازه گیری توسط شرکت های معتبر جهانی که ایران با آنها طرف قرارداد نیست، صورت نگیرد؛ اعتبار تست نیز از بین خواهد رفت.
این فعال حوزه صنعتی، افزود: ما این تجربه را داشتیم که حتی اگر بخواهیم با همه کمبودها، دستگاهها را بسازیم، محصول نهایی حداقل ۱۰ درصد از نمونه خارجی گران تر می شود و واردات آن به صرفه خواهد بود؛ چونکه تمام قطعاتی که وارد کشور می شود، از زمان ثبت تا آن زمان که به دست تولیدکننده برسد، دست چندین واسطه می گردد.
ندیم فرد اظهار نمود: حاکم شدن چنین جوی سبب سندسازی برای ارائه محصولاتی ارزان تر با ادعاهای غیر قابل اثبات می شود؛ اقدامی که در چند سال اخیر در بازار رخ داد و به ندرت شرکت هایی دستگاه هایی باکیفیت بالا وارد کردند و از طرف دیگر به ندرت ساختمان هایی خوش شانس بودند که توانسته اند دستگاه های باکیفیت دریافت نمایند.
بگفته وی در سایه چنین شرایطی، تعدادی از شرکتها مبادرت به تجهیز ساختمان ها با سیستم های تهویه مطبوع ساخت ایران کردند که جای تقدیر دارند. ولی از طرف دیگر بیشتر ساختمان ها، دستگاه های جالب توجهی دریافت کردند؛ قطعات چینی، مونتاژ و شاسی ساخت کارگاه های اطراف شهر و برچسب و مارک ایتالیایی یا آلمانی !!! نمونه یک همکاری موفق بین المللی.
ندیم فرد ترویج چنین بد اخلاقی هایی را نبود کپی رایت در کشور عنوان نمود و اظهار داشت: نبود کپی رایت و نماینده محصولات خارجی در کشور باعث شده که هر شرکتی ادعاهایی را ارائه کند، ولی باید توجه داشت که استاندارد بودن محصولات وضعیت خاصی دارد و اگر ما محصولی را وارد کشور می نماییم و یک پیچ آنرا تغییر دهیم، دیگر آن محصول استاندارد نخواهد بود.
پیشنهادی برای دانش بنیان شدن محصولات
وی تصریح کرد: بدین جهت تساهلی که در صنعت خودرو به وجود آمد و باید خیلی زودتر از این ها رخ می داد، درباب یکسری از اقلام تخصصی نیز که پشتیبانی از آنها در داخل هم به ضرر مصرف کننده و هم تولیدکننده است، باید ایجاد شود و اجازه داده شود که دستگاه های با فناوری بالا به کشور وارد شوند تا از این طریق انتقال فناوری رخ دهد و باتوجه به بازار خوبی که در ایران داریم، نمایندگان محصولات وارداتی راضی خواهند شد که حتی کارخانه ای را در یکی از شهرک های صنعتی راه اندازی کنند.
ندیم فرد افزود: قبلا مشابه این تجربه را داشتیم که محصول وارداتی پس از مدتی تحت لیسانس در کشور تولید شد. این اقدامات، ایده آل بخش صنعت است؛ چونکه در این تبادلات، بخش های صنعتی از شرکت های صادرکننده فناوری تقاضا دارند که قسمتی از فناوری ها را خودشان در کشور تولید کنند و در نهایت ۴۰ تا ۵۰ درصد فناوری هایی که در ساخت دستگاه های پیشرفته به کار برده می شود، در داخل کشور به تولید خواهد رسید.
وی با اعلان اینکه این ایده آل برای محصولات دارای فناوری بالا مانند سیستم های چیلر پیشرفته (توربوکر) نیز صادق است و باید اجازه داده شود که چنین مراوداتی صورت گیرد، اظهار داشت: با این روش می توان به سمت دانش بنیان کردن محصولات حرکت کرد. رقابت به مفهوم بهبود کیفیت است، ولی ما هم اکنون بازار رقابتی نداریم و با چنین بازاری نباید انتظار پیشرفت داشت؛ اما مجبوریم بالاخره به این مسیر بازگردیم، همانطور که بیشتر کشورهای توسعه یافته این مسیر را پیموده اند؛ چونکه اگر کیفیت محصولات بهبود نیابد، می بایست از بازار رقابت حذف شوند. اگر این بازار رقابتی ایجاد شود، اساسا محصولات صنعتی ما نیز دانش بنیان خواهند شد.
وی اشاره کرد: برنده شدن فرزند چاق و تنبل ما در مسابقه "دو"ای که به پای بقیه وزنه بسته ایم، مطمئنا جای هیچ تشویق و افتخاری ندارد.




منبع:

1401/03/07
09:10:01
5.0 / 5
1234
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت کاربران پول من در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما

پول من، همراه شما در راه موفقیت مالی