رئیس سازمان خصوصی سازی با حضور در پول من اعلام كرد

سود سهام عدالت دوبار در سال واریز شود

سود سهام عدالت دوبار در سال واریز شود به گزارش پول من، رئیس سازمان خصوصی سازی به تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، پرداخت سود این سهام، واگذاری سایپا و ایران خودرو و همینطور هلدینگ خلیج فارس و هفت تپه پرداخت و با انتقاد از وضعیت قراردادهای سرخابی ها با کارگزاران، آینده مدیریت این دو تیم پس از واگذاری را اعلام نمود.


به گزارش پول من به نقل از ایسنا، حسین قربانزاده با حضور در خبرگزاری ایسنا به سوالات مختلفی پاسخ و از عرضه پیشنهادی آگاهی داد که برمبنای آن سهام عدالت دو بار در سال به حساب مشمولان واریز شود. وی همین طور به تاسیس هلدینگ برای ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت اشاره و توضیحاتی را درمورد واگذاری سایپا و ایران خودرو و همینطور سرخابی ها عرضه کرد که در ادامه تشریح این گفتگو آمده است.

وعده شناسایی جاماندگان سهام عدالت از حدود یک سال قبل عنوان شد و قرار بود تا خردادماه تعیین تکلیف شود. عده ای هم به عنوان جامانده شناسایی و عرضه شدند اما بنظر می رسد فرآیند در همینجا متوقف گردید. لطفا آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت را توضیح دهید، آیا مشخص است چه افرادی در این گروه قرار خواهند گرفت؟
حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر در زمان توزیع سهام عدالت برگه دریافت نمودند اما به علل مختلف همچون عدم رجوع خود این افراد به تعاونی ها، به آنها سهام داده نشد. این افراد مدعی هستند که در هر دهکی که قرار دارند، جامانده اصلی هستند. این مساله در کمیسیون تلفیق مجلس هم عنوان شد اما در نهایت طبق تبصره ۳ ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ وزارت اقتصاد و وزارت رفاه باید تعیین کنند که مشمولین درآمدی ۶ دهک ابتدایی چه کسانی هستند تا سهام عدالت دریافت نمایند. البته مبحث هم یک بحث طولانی است. برخی معتقد هستند منظور دهک جمعیتی و برخی دیگر معتقد هستند منظور دهک درآمدی است. هر کدام هم استدلال خودشان را دارند.
تصمیم نهایی چه بود؟
در نهایت و در فاز اول باتوجه به منابعی که وجود دارد، پیش نویس هیات دولت درمورد مشمولین کمیته امداد و بهزیستی برای تخصیص سهام عدالت تقدیم کمیسیون تخصصی شد. در واقع کمیسیون فرعی و کمیسیون اصلی اقتصاد طی شده و به هیات دولت هم رفته است. برای یکی دو مورد موضع حقوقی از معاونت حقوقی هم استعلام شده است.
پرتفوی جاماندگان از چه سهامی تشکیل خواهد شد؟
هنوز مشخص نیست چه سهامی در پرتفوی جاماندگان قرار بگیرند. اما اسامی بنگاه هایی مطرح است که برخی براین باورند که جزو ۲۰ درصدی است که دولت باید نگه دارد. در واقع بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴، به ۸۰ درصد بنگاه ها اجازه داده بود واگذار شوند اما در تبصره یک بند ب ماده سه قانون اصل سیاست ۴۴ ذکر شده است که دولت اجازه دارد تا ۲۰ درصد سرمایه گذاری کند. تفسیر حقوقی این است که دولت مکلف است ۸۰ درصد ارزش بازار این بنگاه ها را واگذار کند. ۲۰ درصد دیگر را مجاز است حفظ کند و زمانی که میزان شناوری آن پایین آمد، باردیگر دولت می تواند بوسیله سازمان توسعه آن مورد را سرمایه گذاری کند. باید توجه کرد که دولت دیگر سهام حداکثری ندارد. هرچه سهام باقی مانده از همین شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه و... است. این شرکت ها جزو همان ۲۰ درصد است، ولی تفسیر این است که دولت می تواند آنها را واگذار کند. البته برخی هم معتقد هستند دولت نمی تواند. این مساله از معاونت حقوقی استعلام شده است و این معاونت باید پاسخ دهد.
اگر تفسیر این شود که ۲۰ درصد برای دولت باقی بماند، چه اتفاقی می افتد؟
کار خیلی مشکل می شود. چونکه دولت منابع دیگری برای تخصیص به سهام عدالت ندارد. کل ارزش بازار پرتفوی سهام دولت در تابلوی بورس حدودا ۱۸۶ هزار میلیارد تومان است که حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک ۴۰ تا ۴۵ درصد آن وثیقه وام هایی است که از سال ۱۳۷۹ به بعد دریافت شده است و امکان واگذاری آنها از هیچ طریقی وجود ندارد. در نهایت هر زمانی معاونت حقوقی پاسخ خویش را اعلام نماید، امکان تخصیص سهام به مشمولین کمیته امداد و بهزیستی امکان پذیر می شود.
تکلیف جاماندگان دیگر چه می شود؟
در فاز دوم سایر افراد واجد شرایط که خیلی از مردم خویش را مشمول آن می دانند، برمبنای دهک بندی شناسایی خواهند شد و امیدواریم تا آخر سال جاری، قسمتی از آن محقق شود. اما سختی کار منابعی که بتواند پرتفوی جاماندگان را پوشش دهد و مجلس باید برای این حجم تکلیفی که برای سهام عدالت گذاشته است تدبیری بیاندیشد.
وضعیت مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت از زمان آزادسازی تابحال در هاله ای از ابهام قرار دارد. نمادها بسته است و مجامع شرکت های سرمایه گذاری برای انتخاب هیات مدیره هم برگزار نشد. وضعیت به چه صورت است ؟
شورای عالی بورس باید درمورد وضعیت شرکت های سرمایه گذاری استانی جلساتی برگزار کند. فرایندی که درمورد آزادسازی سهام عدالت شروع شد به آخر نرسید تا تکلیف سهام داران شرکت های تعاونی، شرکت های سرمایه گذاری استانی و سرمایه پذیرها مشخص شود. البته این اتفاق درحال رخ دادن است و فکر می کنم دولت در شهریورماه جزئیات مربوط را مرور کرده باشد و تکلیف نمادهای بسته شده شرکت ها، برگزاری مجامع و... مشخص شود.
درواقع اساسنامه سهام عدالت در حال اصلاح است؟
بله. در اصلاح بخشنامه آزادسازی سهام عدالت جزئیات مربوط به بازگشایی نمادها، اعمال حقوق مالکانه سهامدار، حضور حداکثری سهامدار در مجامع و نحوه معرفی نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری استانی بوسیله کانون سهام عدالت در شرکت های سرمایه پذیر که شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی می شوند، دیده شده است. نمایندگان مجلس نگرانی هایی دارند که کاملا صحیح است. اولا اینکه قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ مخدوش نشود. ثانیا امور مالکانه به نحوی پیش رود که مدیریت و حضور دولت در شرکت های سرمایه پذیر به نیابت از سهام عدالت تغییر یابد. این نگرانی ها باید در اصلاح بخشنامه در نظر گرفته شود. صدر اهداف سیاست های اصل ۴۴ این است که مالکیت به صورت فراگیر به مردم منتقل شود. اولویت دوم این است که بار مالی و مدیریتی دولت در این شرکت ها کاسته شود و مورد سوم این است که مردم به ماندگاری در این شرکت ها و سرمایه گذاری طولانی مدت تشویق شوند. یعنی این که از بازنشسته گرفته تا کارگر و راننده تاکسی و هر فردی از هر قشری که مشمول سهام عدالت است، بداند به چه نحوی می تواند نقش آفرینی کرده و در مجامع حضور پیدا کند. دولت هم در اصلاح بخشنامه باید به نحوی عمل کند که نظام انگیزشی برای حفظ سهام عدالت بوجود آورد. یعنی برای افراد سود داشته باشد که سهام خویش را نگه دارند.
در دولت قبل قرار بود ۱۳ شرکت غیربورسی که در پرتفوی مشمولان سهام عدالت قرار دارند، تبدیل به یک هلدینگ شوند. این طرح به کجا رسید؟
این مساله در دولت قبل عنوان شد اما این نکته اعلام گردید که از آنجا که برخی شرکت ها مانند پتروشیمی بندرامام و بوعلی در آستانه بورسی شدن قرار دارند، بهتر است فرآیند بورسی شدن آنها پیگیری شود. در حال حاضر تبدیل ۱۳ شرکت غیربورسی به هلدینگ باردیگر در دستور کار قرار گرفته است و باردیگر دو ماه قبل در شورای عالی بورس عنوان شد. چونکه این شرکت ها باید به سبد مستقلی تبدیل شوند که سهامداران که همان ۴۹ میلیون نفر ابتدایی هستند سهامدار آن شوند. این استدلال توسط شورای عالی بورس پذیرفته شد و این شورا مصوب کرد که باردیگر مسیر تشکیل هلدینگ شرکت های ایجاد شود. امیدواریم در دو تا سه ماه آتی کارهای مربوط به تشکیل این هلدینگ انجام و امکان واریز سود غیر بورسی به ۴۹ میلیون نفر برقرار شود. البته تشکیل هلدینگ مانع بورسی شدن این شرکت ها نمی گردد. مشمولان عملا سهامدار این هلدینگ می شوند و زیرمجموعه هر هلدینگ می تواند پذیرش بگیرد و وارد بورس شود.
آیا میزان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ مشخص شده است؟
طبق نتایج مجامع بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان مختص سود سهام عدالت است درحالی که این میزان سال قبل ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان بود. البته پرداخت سود در آخر سال به انجام می رسد چونکه شرکت ها باید سودها را پرداخت کنند. در این جهت سازمان خصوصی سازی پیشنهادی در خصوص این داده است که سود سهام عدالت دوبار در سال واریز شود. چونکه مجامع برخی شرکت ها ۳۱ شهریور است و هشت ماه برای پرداخت سود فرصت دارند. یعنی این پرداخت عملا سال بعد صورت می گیرد. اگر سالی دو بار سود پرداخت گردد، سود زودتر به دست مشمولان می رسد. این پیشنهاد در شورای عالی بورس مطرح شده و درحال بررسی است.
از بحث سهام عدالت خارج شویم. واگذاری سایپا و ایران خودرو به کجا رسید؟ اخباری که درمورد این واگذاری منتشر می شود، تأثیر زیادی روی بازار سرمایه می گذارد.
درمورد واگذاری سایپا و ایران خودرو سوتفاهم شده است. دو مبحث مطرح است. شرکت های ایران خودرو و سایپا خودشان واگذاری زیر مجموعه شان را انجام می دهند که شامل سهام تولید یا سایت هایشان می شود. در واقع شرکت در زیر مجموعه اش تصمیم می گیرد. سهم دولت در ایران خودرو حدود ۵ و در سایپا ۱۷ درصد است. برای آن هم هنوز اقدامی انجام نشده است. نه ارزش گذاری انجام شده است و نه مزایده. سازمان خصوصی سازی به وزیر صمت نامه ای ارسال کرد در خصوص این که باتوجه به اینکه اگر این سهام واگذار شود، ارزندگی سهم دولت به حداقل می رسد، بهتر است این سهام به صورت بلوکی واگذار شود. ضمنا واگذاری اش طوری باشد که واقعا خصوصی شود. این مساله به جلسه ای بین وزیر اقتصاد و وزیر صمت ختم و یک کارگروه مشترک بین سازمان بورس، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و ایدرو تشکیل و چند جلسه هم اجرا شد. در این جلسات به یک سند مشترک رسیدیم. در این سند بیش از ۸۰ درصد اشتراک نظر و حدودا ۲۰ درصد هم اختلاف نظر داشتیم. حذف قیمت گذاری دستوری از موارد اشتراکی بود.
این پیشنهاد را وزارت صمت هم پذیرفته است؟
بله. اما در هر صورت در این سند اختلاف نظر هم وجود دارد که این اختلاف نظر به نحوه اصلاح ساختار برمی گردد. سازمان خصوصی سازی معتقد می باشد هیچ اصلاح ساختاری نباید مخل واگذاری باشد. چونکه چهل سال است که می گویند اجازه دهید اصلاح ساختار صورت بگیرد، بعد واگذاری صورت بگیرد و هیچگاه هم چنین اتفاقی نمی افتد. البته سایپا و ایران خودرو در واگذاری تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما همه موارد در سند مشترک نوشته شده است و جلسه دو وزیر هفته آتی انجام می شود. اگر دو وزیر هم به این اشتراک نظر برسند عملا واگذاری در این راه پیش خواهد رفت.

واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس به کجا رسید؟ چونکه قرار بود سه بلوک آن سال قبل واگذار شود اما لغو شد.
قرار بود بلوک یک و دو درصدی به صورت نقدی در ۱۱ و ۱۲ دیماه سال قبل ارائه شود. بلوک ۱۵ درصدی هم قرار بود همان زمان ارائه شود اما به سبب انصراف یکی از خریداران عملا یک خریدار بیشتر نماند. سازمان خصوصی سازی هم به سبب عدم رقابت، از مزایده انصراف داد. البته یک درصد و دو درصد آن خریدار نداشت. بلوک ۱۵ درصدی ابتدا دو خریدار داشت که پالایشگاه نفت تهران و شرکت اهداف (وابسته به صندوق نفت) بودند. اما در مرحله دوم که ایرادی به ضمانت نامه گرفته شده بود، یکی از آنها انصراف داد.
تصمیمی برای واگذاری مجدد گرفته شده است؟
بله. در آستانه مزایده مجدد هستیم. این مساله هفته آتی درهیات واگذاری مطرح خواهد شد. این دفعه امیدواریم رقابتی شکل بگیرد و این واگذاری منطقی شود.
ماجرای هفت تپه به کجا رسید؟
هفت تپه به شورای سران رفت چونکه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پیمان مدیریت منتقل شده است. یعنی باید رد دیون شود به بانک ملی و بانک صادرات و آنها خود تشخیص بدهند که پیمان مدیریت را ادامه دهند یا این که افزایش سرمایه دهند. در واقع اندازه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هفت برابر هفت تپه است و مقرر است هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر واگذار شود. از آنجا که بانکها ملاحظاتی داشتند در ستاد اقتصادی دولت عنوان شد و در نهایت هفت تپه در قالب رد دیون به بانکهای ملی و صادرات هفت تپه منتقل می شود. تنها نکته ارزش گذاری بود که باید توسط سازمان خصوصی سازی صورت بگیرد. این ارزش گذاری متوقف بر تصویب صورت های مالی ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۱ است.
چه کسی باید آنرا انجام دهد؟
شرکت مادر تخصصی ایدرو باید صورت مالی را بدهد تا ما ارزش گذاری نماییم. پس آن ارزش گذاری در قالب رد دیون به بانکهای ملی و صادرات منتقل می شود. البته مصوبه شورای سران باید به تایید رهبری برسد و هنوز این مرحله انجام نشده است.
هپکو چطور؟
دولت در هپکو سهم آنچنانی ندارد. هپکو به تأمین اجتماعی رد دیون شد. تأمین اجتماعی قراردادهایی را تنظیم کرده است تا قراردادهای ماشین آلات سنگین باردیگر بسته شود. من از جزئیاتش آگاه نیستم چون خود سازمان تأمین اجتماعی این کار را انجام می دهد. ولی به هر حال جزو واگذاری های ناموفقی بود که مقصر اصلی آنها دولت می باشد.
یکی از موضوعات مهم این روزها، ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه است، چرا این فرآیند سال ها زمان برد؟
دلیل اصلی این است که وقتی کسی نخواهد مال خویش را واگذار کند، به هر طریقی که به سراغ او برویم بهانه ای برای واگذار نکردن پیدا می کند. از آنجا که وزارت خانه ها و دستگاه های مادر تخصصی در واگذاری منافعی ندارند مانع تراشی می کردند. اما در نهایت چه اتفاقی افتاد که راضی به این امر شدند؟ مدلی طراحی شد که آنها منتفع شدند. یعنی اگر قرار بود سهام دو باشگاه طبق روال واگذار شود، منابع حاصل از آن به خزانه می رفت اما ایده افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم مطرح و این ایده موجب شد کیک استقلال و پرسپولیس را نگه داریم و بگوییم اشخاص حقیقی و حقوقی یک تکه از سرمایه خویش را بیاورند و ما این کیک را اضافه نماییم. در واقع استقلال و پرسپولیس سرجای خود ماندند و یک عده ای آمدند و 10 درصد به آن اضافه کردند. بدین سبب درست است که درصد سهم دولت ۹۰ درصد شد اما ارزش سهم دولت کم نشد. اتفاقی که افتاد این بود که باشگاه هایی که برای دو، سه میلیارد تومان دائم پشت در وزارتخانه بودند که پول بازیکن و مربی و هواپیما و هتل را بدهند اما امروز در اتاق های خود نشسته اند و به حساب هرکدام فقط چهار میلیارد تومان سود سهام واریز شده است.
این سود دقیقاً از چه محلی کسب شده است؟
بعد از پذیره نویسی ۳۵۰میلیارد تومان عاید پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان عاید استقلال شد که از این منافع مختلفی را می برند. همچون این که تسهیلات گرفته اند و این را برای مناسبات اسپانسری و... اهرم کرده اند و در عین حال در حدود چهار میلیارد تومان سود کسب می کنند. از سوی دیگر همه اقدامات مالی آنها شفاف شده است. دیگر نمی توانند اقدامی انجام دهند که نتیجه آن به صورت پرونده قضایی دو سال بعد مشخص شود. سایر باشگاه ها هم باید به این سمت حرکت کنند. در این جهت نامه ای خطاب به هفت شرکت مهم صنعتی، معدنی، خودرویی و... که دارای تیم فوتبال هستند ارسال و در آن اعلام کردم که موظف می باشند رویدادهای بورسی خویش را افشا کنند. البته سازمان بورس باید پیگیری کند اما من نامه زده ام چونکه سازمان خصوصی سازی با همه این شرکت ها تعامل دارد. تعدادی از شرکت ها در فهرست واگذاری هستند و برخی هم سهام عدالتی هستند. گاهی نظارت بر مجامع و صورت جلسه های آنها بر عهده سازمان خصوصی سازی است.
آیا تا کنون تیمی قراردادهای خویش را افشا کرده است؟
آلومینیوم اراک همان روز اول این کار را انجام داد. سایر تیم ها هم حتما انجام می دهند. به تدریج رقابتی عادلانه در نظام باشگاه داری حرفه ای برقرار می شود.
البته استقلال و پرسپولیس جزئیات قرارداد خویش را اعلام نکرده اند.
تا آن زمان که همه باشگاه های لیگ برتر بورسی نشوند و یا حداقل افشای کاملی نداشته باشند، اگر فقط دو باشگاه ریز قراردادهایشان را اعلام کنند، به ضررشان خواهد بود. مقرر است باشگاه ها برای شفافیت پاداش بگیرند نه این که تنبیه شوند. طبق توافقی که با وزرا، مدیران عامل باشگاه ها و بورس انجام شده است، فعلاً مجموع ارقام بازیکنان جدا و مجموع ارقام کادر فنی جدا اعلام و ریز قراردادها هم به صورت محرمانه به سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس عرضه می شود. فعلاً از مرحله ای که هیچ اتفاقی اطلاع رسانی نمی شد به مرحله ای رسیده ایم که مجموع ارقام بازیکنان و مجموع ارقام کادر فنی افشا شده است. در مراحل بعدی که به تدریج باشگاه های دیگر هم مجموع قراردادهای خویش را افشا کنند، فضای شفاف سازی به جزئیات قراردادها می رسد.
قبلا بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به صورت پیمان مدیریت مطرح بود، اما ۱۰ درصد سهام باشگاه ها بوسیله بازار سرمایه واگذار شد، باتوجه به این شرایط امکان دارد در اینده ۹۰ درصد دیگر به صورت پیمان مدیریت واگذار شود؟
پیمان مدیریت هر زمانی قابل اجرا می باشد، حتی اگر سهامدارش دولت هم نباشد یا دولت در اقلیت باشد، هر مالک و هر سهامداری می تواند اداره شرکتش را به یک نفر و یا یک شرکت بسپارد، اسم این فرآیند پیمان مدیریت است. از آنجا که موضوعی مدیریتی و جزو حیطه تخصصی وزارت ورزش شمرده می شود، اگر این پیشنهاد مطرح شود میتوان با گزینه های مختلفی مشورت کرد. دو شرکت پیشکسوتان هر دو باشگاه متقاضی پیمان مدیریت دو باشگاه هم هستند اما بهتر است مالکیت به تدریج واگذار شود. اما در کل نکته ای است که هیات واگذاری باید در مورد آن تصمیم بگیرد.
بر اساس قوانین صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها توسط کنفدراسیون فوتبال اسیا، باشگاه های ایرانی برای حضورر در لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۳ باید تا اواسط دیماه سال جاری مدارک خویش را ارسال نمایند. یکی از اشکالات این دو باشگاه بحث مالکیت دولت و مالکیت مشترک آنها بود. قرار بود دولت درصد سهم خویش را در این باشگاه ها تا شهریورماه به زیر ۵۰ درصد برساند اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است. آیا این اتفاق تا دیماه رخ خواهد داد؟
جلساتی برگزار شده و در این جلسات مبحث کاهش سهم دولت و عدم سهامداری مشترک دو باشگاه مورد بحث قرار گرفته و مدل هایی هم مطرح گردیده است که کارشناسان فعلی کمیته حرفه ای سازی براین باورند که با اجرای این مدلها دیگر ضرورتی ندارد شرکت ها حتما به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند. همین حالا باشگاهی از سوریه مورد تایید AFC قرار گرفته که اساسا کاملا دولتی است. از عربستان و قطر باشگاه هایی هستند که کاملا معلوم است که حاکمیتی و حکومتی هستند. نکته این است که وزارت ورزش و دولت مالکیت حداکثری هر دو باشگاه را دارند و همین مبحث حساسیت به وجود آورده است. البته برای این مساله حتما چاره اندیشی خواهد شد و واگذاری بلوکی مطرح است. به همین ترتیب میزان شناوری هم می تواند افزایش پیدا کند. البته باید دید پس از بازگشایی نماد تقاضا و عرضه به چه سمتی پیش می رود. باید کشف قیمت اتفاق بیفتد و بعد از ان دید آیا امکان تزریق سهام شناور وجود دارد یا خیر. اگر تقاضا بالا باشد باردیگر سهم شناور باید تزریق شود و مردم خریداری کنند. پس یک بخش از سهام دولت بدین سان کم می شود و بخش عمده ان هم به صورت بلوکی کم خواهد شد.
آیا این اتفاق در شهریورماه می افتد؟
من وعده داده بودم که این اتفاق در شهریور رخ دهد و امیدوار هستم با مذاکراتی که انجام شده است این فرآیند از شهریور به بعد آغاز شود و تا دیماه که آخر مهلت است به نتیجه ای برسیم. البته این امر با کمک وزارت ورزش و دو باشگاه محقق می گردد.
با واگذاری این دو تا باشگاه بخش اعظمی از بدهی ها پس از سال ها سال جاری پرداخت شده است، طلب های مالی باشگاه ها از اسپانسرها و کارگزاران چه می شود؟ تا کنون هیچ اقدام حقوقی برای وصول این مطالبات انجام نشده است، آیا سازمان خصوصی سازی به این بحث ورود می کند؟
کمیته مصارف هر دو باشگاه با موافقت وزیر ورزش و وزیر اقتصاد تشکیل شده است، مسئول کمیته مصارف من هستم. اعضای کمیته مصارف استقلال شامل مدیرعامل این باشگاه و معاون قهرمانی وزیر ورزش آقای پولادگر می شود و در کمیته مصارف پرسپولیس هم به جای آقای آجرلو، آقای درویش هستند. جلسات منظم برگزار می گردد که در آن جلسات این نکات، جزئیات بدهی ها و طلب های مختلف آنها و پیگیری ها مطرح می شود. مطالبات اسپانسرها از باشگاه ها خیلی بیش از طلب ها است. که در بعضی مواقع حتی خود باشگاه ها هم قبول دارند که این مساله به سبب نحوه انعقاد قراردادی است که اعضای هیات مدیره باشگاه امضا کرده اند که امروز آثار آن وجود دارد. به این معنا که برای مثال به وامی فوری برای تأمین هزینه های یک اردو نیاز داشتند، فردی که فرآیند وام را انجام داده بلافاصله این را تبدیل به قراردادی کرده است که طبق آن پس از یک ماه آن باشگاه باید پرداخت را انجام می داد و اگر انجام نمی داد، روزانه باید N میلیون تومان جریمه پرداخت کند! از این مساله چند سال قبل و در دستگاه قضایی به چندین برابر اصل پول تبدیل گشته است. این موارد سومدیریت هایی است که متاسفانه در هر دو باشگاه وجود دارد.
شما چه اقدامی در این عرصه انجام دادید؟
اسامی شرکت ها را با جزئیات بررسی کردیم که یا در قالب شرکت تعاونی بودند یا شرکت هایی که واسطه شده اند یا شرکت کاغذی که به نیابت از باشگاه وام دریافت کرده است. یکی از علل این فجایعی که اتفاق افتاده عدم شفافیت وعدم انضباط مالی است. دلیل دیگر مشکلات آتشنشانی باشگاه ها بوده که باید فورا یک آتش را خاموش می کردند که حتی مدیر عامل باشگاه حاضر شده است برند باشگاه را هم بفروشند. یک دلیل دیگر هم متاسفانه فساد و زد و بندی است که باید پیگیری قضایی شود. دو هفته قبل درمورد مالیات باشگاه ها، جلسه ای با رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار کردیم و مشخص شد به سبب این که باشگاه ها در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ اظهارنامه نداده اند، باید مالیات پرداخت کنند درحالی که اساسا مشمول نمی شدند. با کمک سازمان امور مالیاتی، باشگاه ها فعلاً ضمانت گرفته اند که یک بخش از ضمانت را سازمان خصوصی سازی با نامه داد و یک بخش چک هایی بود که باشگاه ها دادند. این مساله در سازمان مالیات در حال بررسی است تا اصل مالیات و انشالله جرائم آن هم بخشیده شود. این مساله عملا ارزندگی سهم آنها را بیشتر می کند.
آیا می توانیم امیدوار باشیم که باشگاه های استقلال و پرسپولیس واقعا خصوصی شوند و بعد از آن مدیران، اعضای هیات مدیره و یا مجمع تصمیم بگیرند که برای مثال ساختمان باشگاه را بفروشند و بروند در یک جای دیگر ساختمان بهتر بخرند؟ یا بخواهند مستقیم با اسپانسر قرارداد ببندند و دیگر احتیاج به امضای قرارداد با کارگزار نباشد.
مطابق بند یک ماده ۱۸ قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ شرکتی که در فهرست واگذاری است می تواند از مزایای شرکت غیردولتی بهره مند شود. شرکتی که می خواهد واگذار شود باید اصلاح ساختار انجام دهد ولی قواعد دولتی دست و پای آنرا بسته است، با یک رای گیری در هیات واگذاری از مزایای شرکت های غیردولتی بهره مند می شود. ما این رای را برای استقلال و پرسپولیس گرفتیم. به این معنا که به هیات واگذاری بردیم، مشمول بند یک ماده ۱۸ قانون اجرا شدند و مناسبات مالی خویش را بدین سان تغییر دادند، مانعی برای این حوزه ندارند. من معتقد هستم حتی در قبل هم اگر کسی می خواست درست کار کند مانعی از این جهت نداشت، قرارداد با اسپانسر احتیاج به اینکه شرکتی دولتی یا غیردولتی باشد، ندارد.
باشگاه ها با کارگزار قرارداد امضلا می کردند و مدیرعامل ها می گفتند چون ما دولتی هستیم مستقیم نمی توانیم وارد قرارداد شویم؟
نه ایراد کار در این نبوده است. قرارداد پرسپولیس روی ترکمنچای را سفید کرده است! گفته اند اسپانسر در خانه بنشیند، خود مدیرعامل می رود و ایرانسل را می آورد، ۱۵درصد را به شما که در خانه نشسته اید می دهم. به این معنا که شما اساسا چه دولتی باشید و چه نباشید، آدم بی فکری بوده ای که این قرارداد را امضا کرده ای! در صورتیکه باید بگوئید آقای کارگزار شما آنچه می آورید ۱۵ درصد باشد و آن کف را هم دارید. منظور از کف این است که باید در سال ۹۰ تومان پرداخت گردد، ولی این قرارداد کف هم نداشته است به این معنا که می گفتند ما نتوانسته ایم آگهی بیاوریم، پرسپولیس که نمی توانسته بدون آگهی بماند. باردیگر می رفتند و آگهی می گرفتند بعد می گفتند آگهی که گرفتید ۱۵ درصد به ما بدهید چون من با شما قرارداد دارم! این قرارداد فعلی فاجعه است.

۱۰ درصد از سهام مدیریت باشگاه واگذار شد آیا هوادارای که سهام خریده اند می توانند امیدوار باشند که در مدیریت باشگاه سهیم شوند؟ برای مثال باشگاه های بارسلونا و رئال مادرید به صورت تعاونی اداره می گردند، ازهواداران رای گیری می کنند. آیا هوادارن سرخابی ها می توانند امیدوار باشند و حداقل یک سیت از هیات مدیره را داشته باشند؟
بالاخره یا مدل تعاونی است یا مدل تعاونی نیست. در مدل تعاونی هرمیزان فرد پول بدهد، یک رای دارد. شرکت سهامی این فرد به نسبت سهم خودش رای دارد. پس اگر مردم به یک سیت برسند، یک سیت رای دارند، برسند به دو سیت می توانند نماینده انتخاب کنند و رای بدهند. زیر ساخت الکترونیکی آن هم برقرار است. ولی نمی توان گفت حق رای یک نفر که ۲۰درصد از پرسپولیس را خریده است از هوادار کمتر باشد. پس از مدتی که انگلیسی ها از مدل بارسلونا و رئال مادرید تقلید کردند و باردیگر برگردانند و امروزه انگلیس کاملا سهامی است، در مورد اسپانیا هم این اتفاق وجود دارد که تبدیل به انتخابات ریاست جمهوری شده است. به این معنا که انتخاباتی که چهار سال یکبار برگزار و یک مدیر عامل برای رئال و یک مدیر عامل برای بارسلونا انتخاب می شود. این مدل در آنجا چون کامل نظم حرفه ای دارند ممکنست جواب دهد، چونکه حق پخش و رایت دارند. باشگاه باید برند تلفن همراه مسی و رونالدو را تعیین می کرد. مانند اینجا نیست که هر کس هرکاری می خواهد انجام دهد. حق پخش هم وجود ندارد و تلویزیون هم بهایی نمی دهد. در این مدل باید کسی سرمایه ای بیاورد و بتواند شرکت را در این وضعیت فلاکت بار درآمدی اداره کند. در مدل تعاونی بارسلونا و رئال را بررسی کردیم و سراغ آن رفتیم ولی با وضعیت کشور ما انطباقی نداشت.
سهامداران می توانند در مجامع شرکت کنند؟
هر کسی که یک سهم داشته باشد می تواند در مجمع شرکت نماید و سوال بپرسد. وقتی به یک سیت مدیریتی رسیدند می توانند یک نماینده انتخاب کنند. بدین سبب هرچقدر سهام شناور اضافه شود، می تواند در مجمع نماینده انتخاب نماید و حضور داشته باشد.
درمورد حق پخش باشگاه های سازمان خصوصی سازی از ان ها حمایت می کند؟
شخصا بارها تاکید کرده ام طبق شرع، اخلاق و قانون این حق باشگاه ها و سهامداران است. این دو باشگاه این امکان را دارند که بگویند آقا شما دارید من را می بینید و به هر شکلی این پول را بابت آن می دهید، من را می بینید در وسط آن آگهی می گذارید، من هستم که بازی می کنم و شما می بینید و برپایه آن پول می دهید. حتما انحصار صوت و تصویر فراگیری که صدا و سیما مدعی است تعارضی با پرداخت حق و حقوق باشگاه ها ندارد، کسی نگفته است که این انحصار بیرون رود. ولی در پخش زنده همانطور که سریال ساخته و در قبال آن پول پرداخت می شود، باید برای تولید پخش تلویزیونی هم پول بدهید. این زنده آن است ولی امروزه باشگاه ها به دنبال مرده آن هستند. می گویند زنده که یک ریال نمی دهید ولی زمانی که با بازیکن مصاحبه می نماییم، تاکشو می سازیم، گزارش را نشان می دهیم، باید اجازه دهید تا از تبلیغات آن بهره ببریم.
آیا شما حمایت می کنید؟
شخصا جلسات گوناگونی برگزار کردم. زمانی که آقای بهاروند رئیس سازمان لیگ بودند، از آقای ماجدی و... دعوت کردیم کارگروهی تشکیل گردد. در حال حاضر کارگروه در فدراسیون تشکیل شده است. این مساله در یک سطح بالاتر باید مطرح شود. حتی در دولت، معاون اول، رئیس سازمان صدا و سیما و... باید به رسمیت شناخته شود.
آیا تدبیری برای انتقال اموال به باشگاه ها اندیشیده شده است؟ تعدادی از اعضای مجمع فدراسیون گفته اند که این اموال مجمع این فدراسیون است. اگر قرار باشد ساختمان باشگاه به نام پرسپولیس زده شود باید مجمع رای بدهد و قائدتا مجمع هم رای نمی دهد آیا مقرر است دراین زمینه اتفاقی رخ دهد؟
هر چیزی که در مالکیت دو تا باشگاه است باید برایشان اثبات شود. همانطور در مورد کمپ مرحوم ناصر حجازی این اتفاق افتاد، هرچیزی که اثبات شود این توانایی را دارد که به باشگاه ها برگردد. در زمان ارزشگذاری چون ارزش استقلال کمتر از پرسپولیس بود هواداران اعتراض کردند. نتیجه این بود که عملا فقط یک ادعای عنوان شد ولی وقتی خود باشگاه پیگیری کند، اسناد را چه عادی، چه رسمی، چه از سوی وزارت ورزش، مکاتبات و سایر موارد را پیگیری کند حتما به نتایجی هم خواهد رسد.
آیا اموال و دارایی ها در سایت کدال ثبت شده است؟
هر چیزی که به صورت رسمی به نام باشگاه باشد در سایت کدال هم درج می شود. قسمتی از آنها ممکنست ارزشگذاری شده باشند ولی سند رسمی نداشته باشد، فقط سند عادی باشد که حاکی از مالکیت باشگاه باشد.
از آنجا که هواداران استقلال و پرسپولیس نگاه هواداری دارند تا سهامداری، نگران افزایش تساعدی قیمت سهام باشگاه ها نیستید؟
وقتی آدم وارد استخر می شود خیس می شود! عده ای به من می گویند که بازگشایی به تاخیر بیافتد ولی بالاخره باید در یک روزی این اتفاق رخ دهد، حتما هم قیمتی یکی بالا و دیگری پایین می آید، خود یک رقابتی است که وقتی باشگاهی می بازد و ممکنست روی ان تأثیر بگذارد، یک کسی مربی خارجی و یا داخلی می آورد، یک کسی بازیکن می آورد، یک کسی وعده های می دهد که این موارد در سهام تأثیر می گذارد و تردیدی نیست و خود یک رقابتی است و بقیه سهام ها اینگونه نیستند.



1401/06/04
12:36:27
5.0 / 5
693
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت کاربران پول من در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

پول من
pooleman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پول من محفوظ است

پول من

محاسبه گر پول شما

پول من، همراه شما در راه موفقیت مالی