نظارت جدی بانك مركزی بر پرداخت وام ازدواج؛
بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج ابلاغ گردید
به گزارش پول من، بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و لزوم تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات امسال تاکید نمود.
به گزارش پول من به نقل از بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: پیرو مکاتبات مبحث ابلاغ جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری و در جهت تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانکها و جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر مبنای پیگیری های مکرر مقامات کشوری در مورد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تاکید بر اهمیت و اولویت مبحث تسهیلات مذکور و لزوم تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج امسال و سال قبل و بررسی عملکرد بانک ها، "بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج" از تاریخ ۲۰/۰۳/۱۴۰۲ به شرح زیر ابلاغ و اجرای آن الزامی است:
۱- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰/۰۶/۱۴۰۲ بانک عامل می بایست نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی دوباره قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، مبحث میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.
۲- حداکثر ۱۵ روز بعد از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از جانب بانک انجام پذیرد.
۳- بعد از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.
۴- بانک عامل می باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستان های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.
۵- جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیشتر از ۷ بانک در هر استان از جانب بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.
۶- با توجه به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری، بانک عامل می باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آن را با عنایت به تأکیدات این بانک فراهم نماید.
۷- بانک عامل می باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستور العمل مشخص در مورد نحوه ضمانت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را هم به این مدیریت اعلام نماید:
الف) نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره / رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرایند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی های مالی (به استثنا توثیق ملک که ممنوع است).
۸- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیشتر از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.
۹- بانک عامل می باید نسبت به انجام بازرسی های دوره ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با رؤسای شعب متخلف اقدام نماید.
۱۰- بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرایند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بخصوص دریافت تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سالجاری و تأکیدات این بانک، نسبت به عزل رؤسای شعب اقدام خواهند کرد.
۱۱- برپایه برنامه ریزی های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درمورد بانک هایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه بعنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.
۱۲- در صورت عملکرد فراتر از سهمیه های مربوطه از جانب شعب بانک ها، شعب موصوف از جانب مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی هم به این مدیریت ارسال کنند.
۱۳- باوجود این که در قانون بودجه سالجاری بانکهای قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.
۱۴- بانک عامل می باید نسبت به فعال نمودن روشی جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن این که لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در مورد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.
۱۵- متقاضیان تسهیلات ازدواج می توانند علاوه بر طرح سوالات و مشکلات خویش را از راه سامانه های موجود در بانکهای عامل از راه سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.
در انتها این بخشنامه بر ابلاغ مراتب به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذیربط بانکها و مؤسسات اعتباری تاکید و عنوان شده است نسخه ای از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.
منبع: pooleman.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت کاربران پول من در مورد این مطلب